Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Buitenlandse studenten tevreden over RUG

07 april 2015
Buitenlandse studenten waarderen de Welcoming Ceremony zeer (foto Gerhard Taatgen)

Internationale studenten zijn tevreden over de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Dat blijkt uit de recentste Internationale Studenten Barometer, een wereldwijd onderzoek naar tevredenheid onder internationale studenten. 87% van de respondenten zou de RUG aanbevelen bij vrienden in eigen land.

De Internationale Studenten Barometer van I-Graduate onderzoekt twee maal per jaar de tevredenheid onder studenten die aan een universiteit in het buitenland studeren. Wereldwijd hebben buitenlandse studenten die ingeschreven staan aan een universiteit (of hbo) buiten hun land van herkomst in de herfst van 2014 een uitvoerige enquête ontvangen om hun tevredenheid te meten over onderwijskwaliteit, huisvesting, ondersteuning & faciliteiten en ontvangst bij de instelling.

Hoge waardering Student Desk en sportfaciliteiten

De RUG scoort op veel onderzochte categorieën gemiddeld tot zeer goed. Op onderdelen als welcoming ceremony en woonomgeving scoort de RUG zeer goed. De University Student Desk wordt zelfs als beste van Europa gerangschikt. De sportfaciliteiten worden als eerste van Nederland en vierde van Europa gerangschikt.

Prikkel tot kwaliteitsverbetering

De RUG doet al jaren mee aan de Internationale Studenten Barometer. Onderdelen die naar voren komen als verbeterpunten zijn voor de RUG vaak een stimulans om hier extra aan te werken. Verbeterpunten uit deze editie zijn ‘employability’, ‘housing’, ‘catering’ en ‘worship facilities’.

Deelnemers

In Nederland deden acht instellingen (zes universiteiten en twee hbo-instellingen) mee aan deze editie van het onderzoek. 1213 buitenlandse studenten van de RUG deden mee aan het onderzoek. In totaal deden circa 165.000 internationale studenten van 209 onderwijsinstellingen uit 18 landen mee.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:47