Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Toekenning NWO voor internationaal onderzoek naar taalontwikkeling onder kinderen

07 juli 2014

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft subsidie toegekend aan een project van dr. Angeliek van Hout, verbonden aan het Center for Language and Cognition van de Rijksuniversiteit Groningen. De komende jaren zal zij in samenwerking met teams van acht andere universiteiten onderzoek verrichten naar de manier waarop kinderen in verschillende talen betekenis van zinnen aanleren.

De negen samenwerkende teams zijn van de universiteiten uit Groningen, Cambridge, Greenwich, Nantes, Milano-Bicocca, Nova de Lisboa, Autonoma Barcelona, Pompeu Fabra (Barcelona) en het Zentrum für Allgemeine Sprachwissenschaft (Berlijn). In totaal zullen 19 onderzoekers aan het project meewerken en op zoek gaan naar een antwoord op de vraag ‘Hoe leren kinderen de betekenis van een zin te herkennen?’.

Het onderzoeksteam zal een Europees onderzoeksvoorstel op te stellen om verder onderzoek te doen naar zinsbetekenis binnen verschillende kindertalen, om te zien hoe de grote variatie tussen talen het taalleerproces bepaalt. In oktober dit jaar vindt de aftrap plaats in Nantes, waarna het team het onderzoek in 2017 zal afronden.
Laatst gewijzigd:07 juli 2014 09:43

Meer nieuws

  • 18 oktober 2018

    Nieuw tijdschrift: Virtus

    Virtus is een onafhankelijk, multidisciplinair en meertalig peer-reviewed tijdschrift met artikelen over alle aspecten van de geschiedenis van de adel. Het is zojuist toegevoegd aan de tijdschriftenlijst van University of Groningen Press.

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 10 oktober 2018

    Studenten bouwen mesohut

    In deze video vertellen studenten wat er zo interessant is aan mesolithische (Midden-Steentijd) onderkomens van ca. 7000 jaar geleden en waarom de experimentele archeologie een bijzonder inzichtelijke en verbazingwekkende subdiscipline is.