Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Bundelpresentatie “Oefenschool der Muzen, werkplaats der wetenschap” De stichting van de Groninger Academie in 1614

25 juni 2014
x

Op donderdag 26 juni vind de feestelijke presentatie plaats van de bundel “Oefenschool der Muzen, werkplaats der wetenschap” De stichting van de Groninger Academie in 1614. De bundel wordt door dr. Zweder von Martels aangeboden aan de Rector magnificus prof.dr. Elmer Sterken.

De Groninger Academie

In de zomer van 1614, schreef Ubbo Emmius uit naam van de Staten van Groningen en Ommelanden het ‘Eeuwig geldend Edict’ (Edictum perpetuum) met het besluit van de oprichting van de Groninger universiteit. Maar liefst 700 plakkaten met deze stichtingsaankondiging werden binnen en buiten de grenzen van de Nederlanden verspreid. Na eeuwen van vergetelheid is de betekenis van dit oudste en belangrijkste document van de Groninger universiteit herontdekt. In de te presenteren bundel worden ook andere aspecten rond de stichting van de Groninger Academie belicht.

Laatst gewijzigd:08 juli 2014 10:46

Meer nieuws

  • 09 januari 2019

    Franse aandacht voor onze Bijzondere Collecties

    De Société bibliographique de France, een Franse vereniging voor boekwetenschappers en boekhistorici, heeft conservator Alisa van de Haar geïnterviewd over de Groningse Bijzondere Collecties. In het interview vertelt Van de Haar onder andere over de...

  • 08 januari 2019

    Het licht voor literatuur aansteken

    Mathijs Sanders leeft ín en mét literatuur en draagt dat uit waar hij kan. Als hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde kan hij er bovendien ván leven. Hij beschouwt zichzelf als een geluksvogel. ‘Ik zou niks anders willen doen.’

  • 18 december 2018

    Populisme bestormt de hitlijsten

    De Top 2000-tijd breekt weer aan: sommigen haten de uitzending, voor anderen mag het nog wel langer duren. De samenstelling van deze lijst ‘beste’ popnummers is onlosmakelijk verbonden met lobby’s om nummers hoog in de lijst te krijgen. Waarom vinden...