Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Nationale grenzen belemmeren de groei van steden in grensregio’s [PhD Abdella Oumer, 2 juni]

28 mei 2014

Promotie: Dhr. A.M. Oumer
Wanneer: 02 juni 2014, 16:15
Promotors: prof. dr. S. (Steven) Brakman, prof. dr. J.H. (Harry) Garretsen
Waar: Doopsgezinde Kerk

De groei van steden is afhankelijk van hun locatie en hun toegang tot markten. Geografische en institutionele obstakels – zoals nationale grenzen – belemmeren die toegang. Abdella Oumer laat in zijn proefschrift zien hoe verschillende vormen van economische integratie de groei van steden beïnvloeden. Zijn onderzoek richt zich in het bijzonder op grensregio’s.

Oumer laat zien dat nationale grenzen een negatief effect hebben op de ontwikkeling van steden in grensregio’s. Steden in grensregio’s zijn daardoor gebaat bij maatregelen die economische integratie bevorderen. Daarbij is sprake van asymmetrie, toont Oumer aan. Soms profiteren steden aan de ene kant van de grens, terwijl de steden aan de andere kant negatieve gevolgen ondervinden van verdergaande economische integratie. Oumer geeft in zijn proefschrift daarnaast aanwijzingen voor de effectiviteit van grensoverschrijdende stedenbanden: ook paren van individuele steden kunnen met behulp van stedenbanden grensbarrières slechten.

Abdella Oumer studeerde Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichte zijn promotieonderzoek aan de Graduate School of Economics and Business van de RUG.

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 09:53