Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Maatschappelijk verantwoord ondernemen bij multinationale MKB bedrijven [PhD Johan de Jong, 22 mei]

15 mei 2014

Introduction and transfer of employee-oriented CSR in multinational SMEs

Promotie:
drs. D.J. de Jong
Wanneer:
22 mei 2014
Aanvang:
Promotor:
prof. dr. L. (Luchien) Karsten
Waar:
Faculteit:
Economie en Bedrijfskunde

Promovendus Johan de Jong deed onderzoek bij zeven multinationale MKB bedrijven in de industrie-, diensten en grondstoffensectoren in Noordoost-Nederland met vestigingen in Polen of Estland. Hij richtte zich daarbij op de invloed van het waardensysteem van de eigenaar-directeur op inrichting en uitvoering van het bedrijfsstelsel van arbeidsrelaties.

De op anderen gerichte waarden van de eigenaar-directeur bepalen de mate waarin zij/hij werknemers als legitieme stakeholders ziet wier belang als doel nagestreefd moet worden omdat hun welzijn door het handelen van het bedrijf beïnvloed wordt. Vanuit op zichzelf gerichte waarden bepaalt de eigenaar-directeur op grond van de macht van werk nemers om de resultaten van het bedrijf te beïnvloeden in hoeverre hij/zij hun belangen moet waarborgen als middel om de bedrijfsresultaten te verbeteren.

Voor de ondernemers wordt een goed werkend bedrijfsstelsel van arbeidsrelaties gekenmerkt door een informeel en flexibel organisatieklimaat waarin de bedrijfsverantwoordelijkheid voor een goed arbeidsbestaan tot uitdrukking komt en dat hun concurrentievoordeel bevordert. Mede doordat de vrijheid om het personeelsbeleid naar eigen inzicht in te richten in Nederland gering is door overheidsregulering en collectieve arbeidsovereenkomsten, vinden zij formele, transparante inrichting van dit onderdeel minder belangrijk. Zij willen dan ook het Nederlandse organisatieklimaat in hun buitenlandse vestigingen invoeren terwijl ze het personeelsbeleid aan de daar heersende omstandigheden aanpassen. Hierin zijn zij slechts gedeeltelijk succesvol omdat de basisvoorwaarden – wederzijds vertrouwen en effectieve externe bescherming van werknemers – ontbreken.

Werknemers in binnen- en buitenland blijken een informeel op vertrouwen gebaseerd organisatieklimaat te waarderen maar vinden een formele en transparante inrichting van het personeelsbeleid belangrijker. Een maatschappelijk verantwoorde inrichting van het bedrijfsstelsel van arbeidsrelaties wordt dan ook gekenmerkt door een formeel en transparant HR instrumentarium gecombineerd met een informeel en flexibel organisatieklimaat gebaseerd op vertrouwen. Dit proefschrift betoogt aan de hand van de positie van het personeel dat werkelijk maatschappelijk verantwoord ondernemen inhoudt dat alle bedrijfsprocessen daarvan doordrenkt moeten zijn.

Johan de Jong voerde zijn onderzoek uit bij de Hanzehogeschool Groningen, waar hij als hogeschooldocent/onderzoeker werkzaam is.

Laatst gewijzigd:06 juni 2023 13:39