Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Een lerende docent is een goede docent

12 april 2014

Media-aandacht en veel collegiale belangstelling uit het onderwijsveld voor het proefschrift van Siebrich de Vries (Lerarenopleiding).

Zij deed onderzoek naar de mate waarin leraren vakgericht én leerlinggericht zijn, een noodzakelijke combinatie van eigenschappen die onontbeerlijk is voor een goede leraar. Toch zijn er grote verschillen: de een zal hooguit zijn (vak)kennis op peil houden, de ander kijkt verder. Ziet bijvoorbeeld méér de behoeften van individuele leerlingen en probeert hen te stimuleren, uit te dagen. Leraren die met hun (didactische) vaardigheden leerlingen tot leren weten aan te zetten, halen méér uit hun vak, uit hun leerlingen en uit zichzelf.

Hoe meer een leraar zich blijft ontwikkelen, des te effectiever zijn onderwijsgedrag.

Lees verder:

Laatst gewijzigd:22 december 2017 16:35

Meer nieuws