Versterken prijskwaliteitverhouding goede strategie om klanten te behouden tijdens recessie [PhD Yi-Chun Ou, 24 april]
Binnen de dienstensector concurreren bedrijven hevig met elkaar om de loyaliteit van de klant te winnen. Er zijn drie marketingstrategieën die klantloyaliteit effectief beïnvloeden, te weten ‘kwaliteitswaarde’, ‘merkwaarde’ en ‘relatiewaarde’. De impact van die strategieën op klantloyaliteit hangt echter sterk af van de markt- en bedrijfscontext, zoals economische omstandigheden en concurrentie. Yi-Chun Ou onderzocht cruciale contextfactoren die de relatie tussen strategieën en klantloyaliteit beter kunnen verklaren. Tijdens recessies is vooral het versterken van de prijskwaliteitverhouding een effectieve strategie is om klanten te behouden, concludeert Ou.
Zij onderzocht ook waarom bepaalde loyaliteitsstrategieën in sommige sectoren beter werken dan in andere sectoren. Ou toont aan dat loyaliteitsstrategieën effectiever zijn in sectoren waar klanten een contract hebben (zoals de telecom- en verzekeringssector), dan bij sectoren waar klanten geen contract hebben (zoals de retail). Ook concludeert zij dat het belang van loyaliteitsstrategieën toeneemt in sectoren met een hevige concurrentie. Opvallend genoeg profiteren marktleiders minder van het werken aan loyaliteit.
Bedrijven spelen sinds enige tijd meer in op de emoties van klanten, en proberen deze positief te beïnvloeden. Ou betwijfelt of dat een juiste strategie is. Positieve emoties leiden inderdaad tot een hogere loyaliteit, maar ze zorgen er ook voor dat de effecten van bijvoorbeeld het merk en de relatiewaarde afnemen. Met de resultaten van de drie studies in haar proefschrift kunnen bedrijven context-specifieke loyaliteitsstrategieën ontwikkelen om zo succesvol klanten te behouden.
Yi-Chun Ou voltooide de Research Master in Human Behaviour in Social Contexts aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichte haar promotieonderzoek bij de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Proefschrift: Toward a further understanding of drivers of customer loyalty across economic conditions, industries, firms, and customers
Promotor(s): prof.dr. P.C. Verhoef
Aanvang: | 16:15 |
Waar: | Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen |
Laatst gewijzigd: | 01 februari 2023 09:49 |
Meer nieuws
-
28 maart 2024
Research master van FEB krijgt predikaat ‘excellente opleiding’
Het is een van de in totaal zeventien excellente opleidingen aan Nederlandse universiteiten.
-
15 maart 2024
Tri Tran receives a British Academy/Leverhulme Small Research Grant
Dr Tri Tran, together with Dr Peng Xu from the University of Essex, received the British Academy/Leverhulme Small Research Grant. The grant of € 11,500 will facilitate research visits and data collection for their research project that explores the...
-
14 maart 2024
Bedrijven zeer ongerust over gevolgen vermindering Instroom van Internationale Studenten
Grote bedrijven zijn zeer ongerust over plannen van een aantal politieke partijen in de Tweede Kamer om veel minder Engelstalig onderwijs te geven en het aantal internationale studenten drastisch te verlagen. Dat blijkt uit onderzoek van SEO...