Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Mariska Verstappen wint Leeflang Scriptieprijs | Onderzoek over online reviews

11 maart 2014

Voor haar scriptie "How reviews are reviewed: The impact of readability and social factors on the usefulness of online consumer reviews" heeft studente Mariska Verstappen de Leeflang Scriptieprijs 2014 van de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde gewonnen. Deze prijs voor de beste marketingscriptie geschreven door een RUG student wordt sinds 2002 jaarlijks uitgereikt. De winnaar ontvangt een bedrag van 1000 Euro.

Mariska Verstappen heeft de prijs uitgereikt gekregen door professor Peter Leeflang op 5 maart, tijdens het congres van MARUG, de Marketing Associatie Rijksuniversiteit Groningen. De scriptie dingt als Groningse inzending mee naar de Nationale Marketingscriptieprijs.

Zonder spelfouten

Mariska verrichtte onderzoek naar de impact van online reviews en keek daarbij speciaal naar de leesbaarheid van berichten en de mate waarin de lezer en de schrijver op elkaar lijken. Ze ontdekte dat klanten vooral die reviews nuttig vinden die goedgestructureerd en zonder spelfouten geschreven zijn en bovendien gepost zijn door een persoon die van hetzelfde geslacht en dezelfde leeftijd is en uit hetzelfde land komt als de lezer.

“Relevant voor praktijk en wetenschap”

Het juryrapport vermeldt: “In haar thesis behandelt Mariska Verstappen een interessant onderwerp wat voor wetenschap en praktijk in gelijke mate relevant is. Het onderzoek is gedaan onder een steekproef van echte klanten en de conclusies zijn duidelijk en concreet. De jury verwacht dat deze inzending een goede kans maakt bij de competitie voor de Nationale Marketingscriptieprijs.”

De jury bestond uit: Peter C. Verhoef (jury- en vakgroepvoorzitter), Tom Wilms (EffectiveBrands), Edwin Kooge, Jaap E. Wieringa (hoogleraar FEB), Jenny van Doorn (jurysecretaris en universitair hoofddocent FEB).

Leeflangprijs

De scriptieprijs is in 2002 ingesteld ter ere van het 25-jarig ambtsjubileum van Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Frank M. Bass professor of Marketing aan de FEB. Er waren dit jaar 5 scripties genomineerd als kanshebbers; de scripties van Nhat LE Quang getiteld “The effects of employee-customer interface on customer satisfaction and WOM intentions in a customer-contact center “ en Age Huitema met de titel “The reward, the experience, or the rewarding experience? Identifying customer segments using drivers of (non-) participation in short-term loyalty programs” eindigden eveneens in de top 3 en kregen een eervolle vermelding.

Noot voor de pers

Voor meer informatie: dr. Jenny van Doorn, jurylid