Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Eredoctoraat voor Unilever topman Paul Polman

27 februari 2014
Paul Polman, CEO van Unilever en oud-student van de FEB, ontvangt op 13 juni 2014 tijdens het 400-jarig bestaan van de RUG een maatschappelijk eredoctoraat van de Rijksuniversiteit Groningen.

Polman verdient het eredoctoraat vanwege zijn uitzonderlijke drive om ondernemerschap en duurzame ontwikkeling succesvol te combineren. Niet alleen in zijn rol als CEO van Unilever, maar ook in maatschappelijke functies, zoals zijn lidmaatschap van het UN High Level Panel on the Post-2015 Agenda, voorzitterschap van de World Business Council for Sustainable Development en als bestuurslid van de UN Global Compact, het Consumer Goods Forum en Conservation International.

For infinity

De visie en inzet van Polman op het gebied van duurzaamheid sluiten goed aan bij het thema van het 400-jarig bestaan van de RUG ‘For Infinity’. Over minder dan 100 dagen gaan de lustrumactiviteiten van start.

Rolmodel voor Groningse studenten

Paul Polman zet zich in voor duurzaam ondernemerschap en is als alumnus van onze universiteit een bezielend rolmodel voor de business leaders van de toekomst.’, zegt erepromotor prof. dr. Janka Stoker. ‘We kijken met zeer veel bewondering - en ook wel met gepaste trots op onze alumnus - naar de wijze waarop Polman succesvol leidinggeeft aan een van Nederlands belangrijkste en meest invloedrijke bedrijven ter wereld. Polman inspireert niet alleen de mensen in zijn eigen organisatie, maar is vooral ook een voorbeeld voor de studenten die wij in Groningen opleiden.

Paul Polman

Paul G.J.M. Polman (1956) is oud-student van de RUG. Hij deed in Groningen kandidaatsexamen in de bedrijfseconomie in 1977. Daarna behaalde hij een Master in Economics aan de University of Cincinnati en een MBA in Finance and International Marketing. Na zijn afstuderen heeft Paul Polman 27 jaar bij Procter & Gamble in verschillende functies gewerkt. In 2006 maakte hij de overstap naar Nestlé, waar hij CFO en Head of the Americas werd. Daarna volgde hij op 1 januari 2009 Patrick Cescau op als CEO van Unilever.

Internationaal zet Paul Polman zich in voor duurzame groeimodellen die met zowel mens als milieu rekening houden, bijvoorbeeld het verminderen van ontbossing en CO2 uitstoot vanuit zijn leidende rol bij de Consumer Goods Forum; advisering aan de Europese Commissie over effectief gebruik van natuurlijke hulpbronnen als lid van de European Resource Efficiency Taskforce; en het aanpakken van de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering als lid van de International Raad van de New Climate Economy, geleid door voormalig President van Mexico Calderon. In Nederland is Paul Polman mede-initiatiefnemer van de Dutch Sustainable Growth Coalition - een groep Nederlandse multinationals die actief wil bijdragen aan de verduurzaming van de wereld. Paul Polman vindt het belangrijk om de dialoog met jeugd aan te gaan, bijvoorbeeld via zijn mentorschap van One Young World.

Paul Polman ontving verschillende onderscheidingen voor zijn leiderschap. Zo werd hij in 2003 door Wall Street Journal uitgeroepen tot European Business Leader van het jaar. Investor Magazine benoemde Paul Polman in 2007 Chief Financial Officer van het jaar, en in 2010, 2011 en 2012 CEO van het jaar.
In 2012 werd hij uitgeroepen tot Business leader of the World en ontving hij de Atlantic Council Award for Distinguished Business Leadership en de First Award for Responsible Capitalism. Vorig jaar onderscheidde het Wereld Natuur Fonds Paul Polman met de prestigieuze Duke of Edinburgh Conservation Medal. En onlangs werd Polman benoemd tot British Business Ambassador.

In 2000 ontving Paul Polman een eredoctoraat van de Northumbria Universiteit, Newcastle en in 2009 van de University of Cincinnati.

Uitreiking eredoctoraten

De Rijksuniversiteit Groningen reikt ter gelegenheid van haar vierhonderdjarig bestaan in totaal tien eredoctoraten uit, waarvan een maatschappelijk eredoctoraat en negen wetenschappelijke eredoctoraten. De wetenschappelijke eredoctoren zijn door de faculteiten van de RUG voorgedragen vanwege hun uitzonderlijke betekenis voor het betreffende vakgebied.

De eredoctoraten gaan naar: prof. José Casanova (Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschappen); prof. Ronald M. Evans (Medische Wetenschappen); prof. Andreas Faludi (Ruimtelijke Wetenschappen); prof. Sir Francis Jacobs QC KCMG (Rechtsgeleerdheid); prof. Renata Kallosh (Wiskunde en Natuurwetenschappen); prof. Christine M. Korsgaard (Wijsbegeerte); prof. Dani Rodrik (Economie en Bedrijfskunde); prof. Michael Schudson (Letteren); prof. Robert E. Slavin (Gedrags- en Maatschappijwetenschappen). Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan alvast de vooraankondiging hieronder.

Laatst gewijzigd:31 januari 2023 15:37