Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Lezing FEB gasthoogleraar Victoria Brescoll over gender stereotypen op de arbeidsmarkt [12 november]

05 november 2013
Brescoll

Een topman die boos is krijgt respect, terwijl een boze vrouw als onprofessioneel wordt gezien, stelt professor Victoria Brescoll van de Yale School of Management in haar onderzoek vast. Zij bekleedt de Jantina Tammes leerstoel aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Op 12 november geeft zij een publiekslezing over haar werk.

Vanuit haar gasthoogleraarschap verricht Brescoll onderzoek met FEB collega’s, zoals professor Janka Stoker, dr. Floor Rink en dr. Michelle Ryan. Professor Stoker: "We gaan een aantal studies doen die voortbouwen op het werk van Brescoll en ons eigen onderzoek naar de glass cliff." De glass cliff is het fenomeen na het glazen plafond waar vrouwen aan de top mee te maken kunnen krijgen, wanneer zij meer riskante leiderschapsrollen krijgen dan hun mannelijke collega’s.

Lezing: overwinnen van obstakels

In haar lezing op 12 november, zal Professor Brescoll vertellen over onderzoek naar de stereotypen die van negatieve invloed zijn op werkende vrouwen. Ze laat zien dat de problemen waar vrouwen in leidinggevende posities voor gesteld worden heel anders zijn dan mannen in dezelfde positie. Gender stereotypes zijn nog steeds van grote invloed op de kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt.

Brescoll laat het in de lezing echter niet bij het noemen van de obstakels. Ze gaat ook in op de strategieën die vrouwen kunnen gebruiken om op leidinggevende posities te komen en zich daar staande te houden.

Spreker: Victoria Brescoll
Co-spreker
Jolande Sap
Titel: Women and Power - Hard to Earn, Difficult to Signal and Easy to Lose
Serie: Jantina Tammes Lezing
Datum: dinsdag 12 november 2013
Tijd: 20.00 - 22.00 uur
Locatie: Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Toegang: studenten gratis, anders € 2,50

Jolande Sap

Voormalig leider van GroenLinks en econoom Jolande Sap zal als co-spreker optreden. Na haar vertrek uit de politiek heeft zij zich gericht op het adviseren van overheidsorganisatie en bedrijven over duurzaam ondernemen waarbij zij de nodige aandacht heeft voor de kwestie van gelijke kansen.

Victoria Brescoll

Professor Brescoll heeft een master en PhD in de sociale psychologie van de Yale University. Haar onderzoek is veelvuldig gepubliceerd in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften, maar ook daarbuiten in kranten als the New York Times en de Wall Street Journal. In 2004 deed ze onderzoek voor Senator Hillary Rodham Clinton. Victoria Brescoll is de 10e Jantina Tammes Professor aan de Rijksuniversiteit Groningen. De Jantina Tammes Leerstoel is opgericht om het mogelijk te maken voor gastdocenten om hier samen met collega’s onderzoek te doen naar kwesties binnen gender studies.

Gerelateerd onderzoek FEB en Brescoll

Voor meer informatie, prof.dr. Janka Stoker

Zie ook FEB benoemingsnieuws6 juni 2103: “Vrouwen aan de top anders beoordeeld dan topmannen” aldus gasthoogleraar economie en bedrijfskunde Victoria Brescoll

Lezing 12 november