Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Prof.dr. Karel Brookhuis: ‘Gebruik Google Glass in het verkeer kan levensgevaarlijk zijn’

25 september 2013

Google presenteert het als dé gadget van de toekomst: Google Glass. Wat de makers betreft loopt iedereen over een paar jaar rond met hun uitvinding. En inderdaad, het is goed mogelijk dat zo’n brilletje op je hoofd straks net zo normaal is als op straat lopen met een mobiele telefoon tegen je oor. Erg leuk die nieuwe ontwikkelingen, vindt verkeerspsycholoog Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen, maar het zou verstandig zijn om nu alvast na te denken over het gebruik in het verkeer. ‘Vooral voor jonge mensen kan Google Glass levensgevaarlijk zijn.’

Karel Brookhuis
Karel Brookhuis

Ook al is hij nog niet op de markt, volgens Google worden er dagelijks nieuwe apps gemaakt voor Google Glass. Denk aan een variant op Google Maps, zodat je altijd een kaart of zelfs navigatie in je gezichtsveld hebt. ‘Fantastisch natuurlijk’, erkent Brookhuis, ‘Je hebt geen aparte navigatie meer nodig en ook chatten met je vrienden kan gewoon doorgaan, terwijl je ontspannen van A naar B fietst of in de auto rijdt. Maar hoe veilig is het, als je met zo’n Google Glass op door een drukke straat rijdt? Helemaal niet, natuurlijk!’

Jonge slachtoffers

Vooral jonge mensen zullen straks het slachtoffer worden, verwacht Brookhuis. ‘Je ziet het nu al overal op straat: als er iets binnenkomt op hun smartphone willen jongeren daar direct op reageren. Ook als ze net op de fiets zitten. Daarbij zijn jongeren vermoedelijk de eersten die een gadget als Google Glass zullen omarmen.’

Visuele afleiding desastreus

‘Er zijn diverse wetenschappelijke publicaties verschenen die laten zien dat het gebruik van de smartphone op de fiets desastreuze gevolgen kan hebben voor de veiligheid’, stelt Brookhuis. ‘Mensen die op de fiets bellen of een berichtje sturen, merken relevante dingen in de omgeving niet op en ze kunnen minder goed koers houden. Daarnaast is aangetoond dat onvoldoende alertheid voor het verkeer door visuele afleiding één van de meest prominente ongevalsoorzaken is.’

Nauwelijks te negeren

‘Dat zal door het gebruik van Google Glass alleen maar erger worden’, verwacht Brookhuis. ‘De smartphone dwingt bij de meeste gebruikers al veel aandacht af, maar Google Glass kun je nauwelijks nog negeren; die projecteert alles gewoon in de hoek van je gezichtsveld. Zo zijn gebruikers – nog meer dan met een smartphone – voortdurend met hun aandacht bij dat kleine schermpje, rechtsboven in de hoek.’

‘Ook bij de promotiefilmpjes van Google zelf is het te zien’, zegt Brookhuis. ‘Vooral bij één jonge dame zie je dat ze haar ogen steeds naar boven draait om de informatie te kunnen zien. Ze kijkt echt helemaal de hoek in. Dat lijkt me buitengewoon onhandig als je op de fiets zit, waar je toch vooral rechtuit moet kijken. Daarbij zal het ook wel enige aandacht en vooral ook tijd kosten om alles goed te lezen als er bijvoorbeeld een bericht binnenkomt. En hoe langer je niet op de weg voor je kijkt, hoe groter de kans op ongelukken.’

Verbod is zinloos

Maar wat is hier tegen te doen? Google Glass simpelweg verbieden in het verkeer is niet de oplossing, meent Brookhuis. ‘Dat je in de auto handsfree moet bellen, is nog door de politie te handhaven. Maar je kunt van de politie niet verwachten dat ze iedereen aanhouden die op de fiets belt of een Google Glass draagt. Dat is dweilen met de kraan open.’

Aansprakelijkheid en voorlichting

Brookhuis voelt daarom meer voor een aanpak zoals in Duitsland geldt rond de maximumsnelheid op de snelweg. ‘Daar mag je harder dan 130 kilometer per uur, maar doe je dat inderdaad en veroorzaak je op dat moment een ongeluk, dan ben jij degene die aansprakelijk is.’ Daarrnaast is het belangrijk dat de overheid aandacht schenkt aan voorlichting, vindt Brookhuis. ‘Zo’n gadget is prachtig, maar laat de gebruikers zien dat het gebruik ervan ook gevaarlijk kan zijn.’

Curriculum Vitae

Karel Brookhuis (1950) studeerde experimentele psychologie aan de Rijksuniver­siteit Groningen. In 1989 promoveerde hij op onderzoek naar informatieverwerking in hersengolven. Daarna sloeg hij de weg van de verkeerspsychologie in en werd gedrags­onderzoeker op verkeers- en vervoersgebied voor het voormalig Verkeerskundig Studie­centrum van de RUG. Na de opheffing van dit instituut werd Brookhuis hoogleraar bij Psychologie. Sinds 2001 is hij tevens hoogleraar aan de TU in Delft.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:10
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 21 juni 2018

    Grenzeloos lallen met Martijn Wieling op Lowlands Science

    Het is bekend dat alcoholgebruik spraak negatief beïnvloedt, maar hoe zit dat bij het spreken van een vreemde taal? Onderzoek suggereert dat het effect hier juist positief lijkt te zijn. Onduidelijk is echter wat er in de mond gebeurt. Dr. Martijn Wieling...

  • 08 juni 2018

    Waardedaling woningen in aardbevingsgebied tot 2015 gemiddeld 9,3%

    Woningen in het Groningse aardbevingsgebied zijn tot 2015 gemiddeld 9,3% in waarde gedaald. Dat concluderen promovendus Nicolás Durán en hoogleraar Ruimtelijke Econometrie Paul Elhorst van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij analyseerden data van de...

  • 06 juni 2018

    RUG op plek 120 in QS ranking

    De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) staat dit jaar op plaats 120 in de QS World Top University Rankings 2019. Afgelopen twee jaar stond de RUG opplaats 113 in deze lijst van bijna 1.000 universiteiten wereldwijd. Op nationale schaal is Groningen dit...