Skip to ContentSkip to Navigation
About usNews and EventsNews articles

NWO subsidie voor onderzoek naar effectiviteit van tweede taal onderwijs

02 juli 2013

In oktober start een promotieonderzoek naar de leermethode AIM. Dit is een relatief nieuwe leermethode die is ontwikkeld omdat tweede talen zoals Frans en Duits steeds minder populair zijn in het middelbare onderwijs. Sinds 2007 zijn er 100 scholen die Frans geven met de AIM methode, met doeltaal-voertaal als basisprincipe en zonder enige grammaticale uitleg.

In de literatuur blijkt dat deze zogenaamde ‘impliciete methode’ juist minder effectief is. In de praktijk wordt deze conclusie echter steeds vaker tegengesproken. Een duidelijk definitie van ‘effectiviteit’ ontbreekt evenals een kwantitatief protocol om longitudinaal onderzoek te doen in een ecologisch-valide omgeving. Het doel van dit project is om de effectiviteit van de impliciete methode duidelijk weer te geven aan de scholen in de middelbare omgeving die hiermee begonnen zijn.

De subsidie is aangevraagd door prof. dr. C.L.J. de Bot. Het onderzoek zal worden uitgevoerd door A.L.M. Rousse-Malpat.

Laatst gewijzigd:09 mei 2019 17:34

Meer nieuws

  • 13 juni 2019

    Zito Ysenbaert winnaar Gerrit Krolprijs 2019

    Zito Ysenbaert is de eerste winnaar van de Gerrit Krolprijs, de essaywedstrijd van de RUG.

  • 20 mei 2019

    Eredoctor Philipp Blom: een offroad historicus

    Vóór onze afspraak is aanstaand eredoctor historicus en filosoof Philipp Blom gebriefd dat hij zal worden ondervraagd over zijn werk en missie. Werk oké, maar een missie? 'Die heb ik niet', zegt Philipp Blom in vloeiend Nederlands aan de telefoon vanuit...

  • 06 mei 2019

    De sporen van een kampcommandant

    Journalist en tv-maker Ad van Liempt beschrijft in zijn biografie hoe de Duitse commandant van kamp Westerbork, Albert Gemmeker, weg kwam met zijn daden – maar in Duitsland nog jarenlang vreesde voor nieuwe straf.