Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

NWO subsidie voor onderzoek naar effectiviteit van tweede taal onderwijs

02 juli 2013

In oktober start een promotieonderzoek naar de leermethode AIM. Dit is een relatief nieuwe leermethode die is ontwikkeld omdat tweede talen zoals Frans en Duits steeds minder populair zijn in het middelbare onderwijs. Sinds 2007 zijn er 100 scholen die Frans geven met de AIM methode, met doeltaal-voertaal als basisprincipe en zonder enige grammaticale uitleg.

In de literatuur blijkt dat deze zogenaamde ‘impliciete methode’ juist minder effectief is. In de praktijk wordt deze conclusie echter steeds vaker tegengesproken. Een duidelijk definitie van ‘effectiviteit’ ontbreekt evenals een kwantitatief protocol om longitudinaal onderzoek te doen in een ecologisch-valide omgeving. Het doel van dit project is om de effectiviteit van de impliciete methode duidelijk weer te geven aan de scholen in de middelbare omgeving die hiermee begonnen zijn.

De subsidie is aangevraagd door prof. dr. C.L.J. de Bot. Het onderzoek zal worden uitgevoerd door A.L.M. Rousse-Malpat.

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:37

Meer nieuws