Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

NWO subsidie voor onderzoek naar effectiviteit van tweede taal onderwijs

02 juli 2013

In oktober start een promotieonderzoek naar de leermethode AIM. Dit is een relatief nieuwe leermethode die is ontwikkeld omdat tweede talen zoals Frans en Duits steeds minder populair zijn in het middelbare onderwijs. Sinds 2007 zijn er 100 scholen die Frans geven met de AIM methode, met doeltaal-voertaal als basisprincipe en zonder enige grammaticale uitleg.

In de literatuur blijkt dat deze zogenaamde ‘impliciete methode’ juist minder effectief is. In de praktijk wordt deze conclusie echter steeds vaker tegengesproken. Een duidelijk definitie van ‘effectiviteit’ ontbreekt evenals een kwantitatief protocol om longitudinaal onderzoek te doen in een ecologisch-valide omgeving. Het doel van dit project is om de effectiviteit van de impliciete methode duidelijk weer te geven aan de scholen in de middelbare omgeving die hiermee begonnen zijn.

De subsidie is aangevraagd door prof. dr. C.L.J. de Bot. Het onderzoek zal worden uitgevoerd door A.L.M. Rousse-Malpat.

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:37

Meer nieuws

  • 18 oktober 2018

    Nieuw tijdschrift: Virtus

    Virtus is een onafhankelijk, multidisciplinair en meertalig peer-reviewed tijdschrift met artikelen over alle aspecten van de geschiedenis van de adel. Het is zojuist toegevoegd aan de tijdschriftenlijst van University of Groningen Press.

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 10 oktober 2018

    Studenten bouwen mesohut

    In deze video vertellen studenten wat er zo interessant is aan mesolithische (Midden-Steentijd) onderkomens van ca. 7000 jaar geleden en waarom de experimentele archeologie een bijzonder inzichtelijke en verbazingwekkende subdiscipline is.