Onderzoek Medical Microbiology
University Medical Center Groningen

Promotie dhr. M. Shafique: Development of a mucosal vaccine against Respiratory Syncytial Virus infection

Development of a mucosal vaccine against Respiratory Syncytial Virus infection
13 maart 2013

Promotie: dhr. M. Shafique, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Development of a mucosal vaccine against Respiratory Syncytial Virus infection

Promotor(s): prof.dr. J.C. Wilschut

Faculteit: Medische Wetenschappen

Samenvatting:

Neusspray lijkt geschikt voor vaccin tegen verkoudheidsvirus

Het verkoudheidsvirus ‘Respiratoir Synctieel virus’ (RSV) kan ernstige luchtweginfecties veroorzaken. Vaccinatie van pasgeboren kinderen en ouderen met verminderde afweer zou de kans op infectie en complicaties kunnen verkleinen. UMCG-promovendus Muhammad Shafique stelde vast dat een neusspray geschikt is voor toediening van een nieuw type vaccin tegen RSV.

Het nieuwe vaccin bestaat uit virosomen, een virusmantel zonder het genetisch materiaal van het virus. Aan de virosomen zijn stoffen gezet die bedoeld zijn om een sterkere afweerreactie in het lichaam te krijgen. In proefdieronderzoek vond Shafique dat het vaccin met de versterkende stoffen leidde tot een afweerreactie in het bloed en in de luchtwegen. Na blootstelling aan levend RSV, bleken de proefdieren beschermd te zijn tegen infectie.

Shafique testte het vaccin in een neusspray bij jonge proefdieren en bij dieren met een verouderd afweersysteem. In beide situaties bleek de neusspray geschikt. Hij concludeert dat het nieuwe vaccin, toegediend met een neusspray, een veelbelovende benadering is voor vaccinatie tegen het verkoudheidsvirus.

Muhammad Shafique (Pakistan, 1974) studeerde Biotechnologie aan de Quaid-I-Azam University in Islamabad. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit bij de afdeling Medische Microbiologie, Sectie Moleculaire Virologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) in het kader van Onderzoeksinstituut GUIDE. Het onderzoek werd gefinancierd door de Higher Education Commission (HEC) van de Pakistaanse overheid, het Top Instituut Pharma en de J.K. de Cock Stichting.

Laatst gewijzigd:09 mei 2019 11:26