Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

PhD: Welke klant is waardevol voor energiebedrijven?

07 december 2012

In de energiemarkt investeren bedrijven veel geld om klanten te trekken en te behouden. Daarom is het nuttig meer inzicht te krijgen in deze klantrelaties en de waarde hiervan. Sietske Lhoëst-Snoeck bestudeerde de waarde van klanten in de energiemarkt. De bevindingen van het proefschrift kunnen bedrijven helpen bij het nemen van betere beslissingen over klantwaarde, klantwerving en klantbehoud.

Zo is een model ontwikkeld om de toekomstige waarde van elke klant te voorspellen. Door marketingacties te simuleren kan dit model gebruikt worden om het effect van een bepaalde actie op een bepaalde klant vooraf te bepalen.

Verder keek de onderzoekster naar het effect van aantrekkelijk geprijsde wervingsaanbiedingen. Hieruit blijkt dat klanten die bekend zijn met de wervingsaanbieding een hogere intentie hebben klant te blijven dan klanten die niet bekend zijn met de aanbieding.

Tot slot werd gekeken naar het effect van massamediale ‘above-the-line’ (AT) marketinguitgaven op de winstgevendheid van zowel bestaande als nieuwe klanten. Op basis van dit model is de conclusie dat de ‘Return on Investment’ van ATL negatief is.

Curriculum vitae
Sietske Lhoëst-Snoeck (Den Haag, 1980) studeerde economie aan de Universiteit van Tilburg. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Ze promoveert op 13 december (12.45u, Academiegebouw) bij prof.dr. P.C. Verhoef op het proefschrift "Customer value models in the energy market. Understanding the role of acquisition and retention effects." Lhoëst-Snoeck werkt als marketing intelligence-analist bij Nuon.

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:35

Meer nieuws

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...

  • 08 oktober 2018

    Morele oordelen over mensen met overgewicht funest voor hun motivatie gezonder te leven

    Mensen met overgewicht en obesitas hebben te maken met allerlei negatieve vooroordelen. Vooral morele veroordelingen van mensen met overgewicht en obesitas blijken enorm schadelijk voor hun motivatie om gezonder te eten en meer te bewegen. Dat concluderen...

  • 02 oktober 2018

    Tweede GDBC-event in DOT: komt u ook?

    Op dinsdag 13 november vindt het tweede event van het Groningen Digital Business Centre (GDBC) plaats. Na de geslaagde opening op 3 april, heeft GDBC wederom een inspirerend programma voor u opgesteld. We nodigen u graag uit in DOT Groningen om de...