Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vera Munde wint ISED-dissertatieprijs 2012

21 november 2012

Tijdens de ISED Research Dagen 2012 heeft Vera Munde, postdoc bij de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen, de ISED-dissertatieprijs 2012 ontvangen. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan de beste dissertatie op het gebied van de de pedagogiek en ontwikkelingspsychologie.

Vera Munde ontving de dissertatieprijs voor haar disseratatie Attention please! Alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities. In de winnende dissertatie benaderde Munde het onderwerp ‘alertheid bij mensen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen’ in zes deelstudies. De ontwikkeling en het eerste gebruik van een observatie-instrument, de Lijst Alertheid hebben laten zien dat alertheid betrouwbaar geobserveerd kan worden op basis van een klein aantal observatiecategorieën. Daarnaast kunnen fysiologische metingen (zoals hartslag en ademhaling) ter validering ingezet worden. Op basis van meerdere observatiestudies wordt geconcludeerd dat begeleiders een bijzonder belangrijke rol spelen in het bevorderen van alertheid. Zij kunnen de alertheid van hun cliënten verhogen door zich van het belang van alertheid bewust te zijn, alertheidsuitingen te observeren en vervolgens de stimuleringssituaties aan de individuele mogelijkheden en behoeften van hun cliënt aan te passen.

De ISED Dissertatieprijs is een initiatief van het interuniversitaire onderzoeks- en opleidingsnetwerk ‘Institute for the Study of Education and Human Development (ISED)’, een samenwerkingsverban tussen de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit, de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht op gebied van pedagogiek en ontwikkelingspsychologie.

Referentie:

Munde, V.S. (2011). Attention please! Alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities. [dissertatie] Groningen: Stichting Kinderstudies.

Meer informatie over ISED en de dissertatieprijs: www.ised.nl

Meer informatie over Vera Munde: www.rug.nl/staff/v.s.munde/index

Laatst gewijzigd:05 april 2019 11:17