Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gronings iGEM-team beste van Europa

08 oktober 2012

Een team van elf studenten van de Rijksuniversiteit Groningen is zondag in Amsterdam kampioen geworden in de Europese iGEM-competitie. Daarmee hebben ze zich geplaatst voor de finale van de International Genetically Engineered Machine competition (iGEM) in Boston. Over de hele wereld doen 170 teams mee aan de wedstrijd, die als doel heeft om een bacterie met biotechnologie om te bouwen voor een praktisch doel.

In de iGEM-competitie proberen studententeams met behulp van synthetische biologie de beste biologische ‘machine’ te bouwen. Team Groningen bedacht een detectiesysteem voor rottend vlees.

De Groningse studenten hebben een bacterie ontworpen die verkleurt als het vlees gaat bederven. Ze ontwikkelden een sticker die je thuis op vlees kunt plakken om na te gaan of het nog goed is. Het is een compleet systeem waarin de verkleurende bacteriën veilig verpakt zitten in een speciaal folie, die vluchtige stoffen uit vlees wel doorlaat, maar volledig dicht is voor vloeistoffen en bacteriën. Het systeem is zeer gevoelig en reageert al voordat een mens ook maar iets kan ruiken.

Aan de Europese voorronde deden 47 teams mee, waaronder vijf Nederlandse. De studenten van de Rijksuniversiteit Groningen werden verkozen tot de beste van Europa, waarbij ze eerder succesvolle teams zoals Cambridge en Slovenië (tweemaal wereldkampioen) achter zich lieten. Ook Wageningen en Delft gaan over vier weken naar Boston. Het Groningse team strijdt van 2 tot 5 november in de finale.

- iGEM team Rijksuniversiteit Groningen

- iGEM competitie