Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Professor Sloot: online winkels groeien, wat kunnen traditionele retailers doen?

01 oktober 2012
Sloot
Sloot

De oratie van professor Laurens Sloot (2 oktober, 16.15u) gaat over de impact van internet op de wijze waarop consumenten producten en diensten selecteren en kopen.

Sloot geeft een beschouwing over de opkomst van online retailing als ‘disruptive innovation’ voor traditionele retailers, en gaat in op de vraag welke acties retailers kunnen ondernemen zodat zij in staat zijn om de klant ook op lange termijn optimaal te bedienen.

Internet dominant verkoopkanaal

De invloed van het World Wide Web op de retailsector wordt steeds groter. Vooral in categorieën waarin het product deels of geheel kan worden gedigitaliseerd (zoals muziek, tickets en boeken) is internet een dominant verkoopkanaal geworden. Het internet maakt in deze categorieën een enorme keuze mogelijk tegen lagere kosten.

Muzieksector: nu Spotify en iTunes

De overgrote meerderheid van de consumentengoederen, zoals levensmiddelen, drogisterijartikelen, kleding en schoenen, wordt echter nog steeds via reguliere winkels verkocht. Het is de vraag of deze takken van sport dezelfde (r)evolutie gaan doormaken als de muzieksector, waar tegenwoordig Spotify en iTunes de boventoon voeren. Feit is dat de leegstand van winkels de afgelopen jaren fors is opgelopen. Maar wordt dat veroorzaakt doordat omzet weglekt van reguliere winkels naar online winkels, of doordat klanten de hand stevig op de knip houden vanwege de recessie?

► Zie ook: Laurens Sloot benoemd tot bijzonder hoogleraar Retail Marketing

Laatst gewijzigd:12 februari 2018 14:16
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws