Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Intra-organisatorische netwerken voor innovatie

11 september 2012

Innovatie is het vermogen van organisaties om zichzelf te vernieuwen, hetgeen de basis is voor toekomstig concurrentievoordeel. Niettemin wordt het structureren van innovatie vaker gezien als een 'contradictio in terminis' dan als een levensvatbare strategische doelstelling.

Een belangrijke reden voor deze discrepantie is dat het genereren van innovatieve resultaten sterk verankerd is in de onderliggende structuren van samenwerking tussen werknemers. Het proefschrift van Rick Aalbers behandelt de relatie tussen de formele en informele menselijke samenwerking binnen organisaties, vanuit het perspectief van een intra-organisationeel netwerk. Het verkent de wijze waarop deze netwerken het structureren van intra-organisationele innovatie toelaten.

Eerder onderzoek naar innovatie benadrukt vooral de rol van de innovatiegemeenschap als een entiteit op zich. Het onderzoek van Aalbers richt zich echter specifiek op het gedrag en de netwerkantecedenten op het niveau van het individu, in relatie tot innovatieve activiteiten. Meer specifiek adresseert het de meest geëigende manieren om als management in dergelijke organisatienetwerken te interveniëren. Netwerkinterventie wordt daarbij bekeken vanuit verschillende invalshoeken, zoals een gerichte taskforce-interventie en een grootschalige reorganisatie. Als zodanig leidt dat tot inzicht in de kenmerken van individuele betrokkenheid bij intra-organisationele innovatieve kennisoverdracht.

Curriculum vitae
Rick Aalbers (Zwolle, 1980) studeerde economie en bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde in Groningen. Hij promoveert op 13 september (14.30u) bij prof. W.A. Dolfsma en prof. R.T.A.J. Leenders. De titel van het proefschrift is Organizing intra-organizational networks for innovation. Behalve onderzoeker bij de RUG is Aalbers manager bij Deloitte Consulting.

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:33
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...

  • 10 januari 2019

    Gemeentelijke woonlasten stijgen fors door hogere afvalstoffenbelasting

    De gemeentelijke woonlasten stijgen dit jaar flink meer dan voorgaande jaren. Huurders betalen 5,4 procent meer, eigenaar-bewoners 4,3 procent. De stijging wordt veroorzaakt doordat de landelijke overheid de afvalstoffenbelasting met 139 procent verhoogt...