Onderzoek Department of Genetics

In 2012 was Noorderzon van 16 t/m 26 augustus
06 augustus 2012
Qu3

Noorderzon Performing Arts Festival Groningen is de ietwat curieuze combinatie van een internationaal kunstenfestival op het scherpst van de snede met spannende hedendaagse podiumkunsten uit alle delen van de wereld ... én een groots zomerfeest in een vrij toegankelijk plantsoen. Een jaarlijks festival voor zo’n 135.000 bezoekers. De 22e editie van het festival vindt plaats van donderdag 16 tot en met zondag 26 augustus 2012 in het Noorderplantsoen en op vele locaties in DownTown Groningen.

Qu3 is een wetenschappelijk tentoonstelling. Van 2010 t/m 2012 heeft het genetica team tentoonstellingen gemaakt voor Noorderzon. Deze waren te zien in het Science Centre Groningen Qu3.

De mens in de wetenschapskubus

Voor het derde en laatste jaar staat Science Centre Groningen in het plantsoen met een gigantische kubus vol wetenswaardigheden. Dit jaar bekijken we hoe de mens zijn vleugels technologisch en biologisch heeft uitgeslagen en zich heeft aangepast aan zijn omgeving. Bestuur een drone op het festivalterrein, meet je hartslag en ademhaling op een stoel. Breng een schilderij tot leven, til een zeecontainer op en bekijk in 3D hoe je er over 30 jaar uitziet. Alle mogelijke vragen komen bij Qu3 aan bod: hebbe  roken, drinken en een gezonde levensstijl invloed? Wat kan er allemaal met DNA? Kunnen mensen twee dingen tegelijk? Is chatten met een computer wel zo gezellig? Wat kunnen we met gendoping en hoe kun je je bioritme aanpassen? Kortom, de vertrouwde kubus op de kruising is weer bomvol met 1000 m3 aan onmisbare informatie!

DNA bar op Noorderzon festival en Academische Jaarprijs 2010

De Genenkrakers, een team van de afdeling Genetica, had een DNA bar in de Qu3 kubus voor het eerst op Noorderzon 2010. In de DNA bar kon je je DNA laten isoleren en in een hangertje meenemen. Er werden ook informatieboekjes uitgedeeld over DNA en erfelijkheid met veel ‘wist-je-datjes’ (‘Een ontdekkingstocht door ons DNA’). De Qu3 kubus was te vinden in het Noorderplantsoen en was een activiteit van Science Centrum Groningen. Zie een poster over hoe de DNA isolatie plaats vindt.

De DNA bar maakt deel uit van ‘Genen kraken in GroninGEN’, het project dat meedong naar de Academische Jaarprijs 2010. De Genenkrakers waren eindelijk 2e geworden in de finale in Leiden. Zie onze Sponsors/partners.

Zie ook De Genenkrakers website voor allerlei interessante informatie en nieuwsberichten over DNA.

Enquête over erfelijkheid gehouden door de afdeling Genetica van het Universitair Medisch Centrum Groningen in het kader van de Academische Jaarprijs 2010.
Wat weet u van erfelijkheid? Antwoorden, Uitslag van enquête

Films van andere jaren