Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Planning in de zuivelindustrie

29 juni 2012

In de voedselverwerkingsindustrie worden logistieke vraagstukken steeds complexer. De productvariëteit en vraagonzekerheid nemen toe, terwijl de concurrentie intensiveert. Dit heeft tot gevolg dat bedrijven heroverwegen hoe productieprocessen gepland en beheerst moeten worden. Planningsoverwegingen in de voedselverwerkingsindustrie worden echter gecompliceerd door de karakteristieken van deze bedrijfstak, zoals houdbaarheid en minimale productiehoeveelheden.

Tim van Kampen laat in zijn proefschrift zien hoe deze karakteristieken invloed hebben op de planning. Onderwerpen die aan bod komen zijn het bepalen van productie- en bufferstrategie en het uitstellen van het moment waarop een product zijn definitieve vorm krijgt. Van Kampen deed hiervoor een case-onderzoek in een melkverwerkingsfabriek waar deze planningsuitdagingen spelen. Simulatiestudies voegde hij toe om de uitkomsten van het onderzoek te verbreden. Door een aanpak te kiezen die dicht bij de praktijk blijft, beoogt het onderzoek bij te dragen aan nieuwe inzichten voor zowel wetenschap als praktijk.

Curriculum vitae
Tim van Kampen (Assen, 1983) studeerde technische bedrijfswetenschappen aan de RUG. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en de Groningse onderzoekschool SOM. Momenteel is Van Kampen als manager werkzaam bij Friesland Campina en verantwoordelijk voor het verbeterprogramma in de vestiging Leeuwarden. Hij promoveert op 5 juli (14.30u) bij  prof. D.P. van Donk op het proefschrift: Essays on planning in food processing industries. The case of a dairy factory.

Laatst gewijzigd:19 juli 2017 14:13
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 21 januari 2019

    Change | Oratie Nancy Kamp-Roelands op 22 januari

    Door grote uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij, economie en technologie veranderen onze omgeving snel. Ook de rol van het bedrijfsleven in de samenleving verandert. Het idee dat een meer waardengedreven bedrijfsmodel voor meerdere stakeholders...

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...