Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Karel Jan Alsem: nieuw boek ‘Zorg met liefde en lef’ over zorgmarketing

19 juni 2012
.
.

Op 19 juni 2012 verschijnt ‘Zorg met liefde en lef’, geschreven door Karel Jan Alsem en oud-student Robbert Klein Koerkamp. Het eerste exemplaar van dit nieuwe boek wordt dan in Utrecht aangeboden aan de voorzitter van de NVZ Vereniging van Ziekenhuizen, de heer Roelf H. de Boer.

► Zie ook:
Het is tijd voor meer liefde en lef in de zorg’ (opiniestuk K.J. Alsem)

Het boek laat zien hoe zorgaanbieders marketingprincipes kunnen toepassen en hoe dat helpt de zorg te verbeteren. Praktische hulp wordt geboden om in te spelen op ontwikkelingen als marktwerking, lagere budgetten, reputatierisico's, kritischer zorgconsumenten, arbeidsmarkttekorten en gebruik van social media. Het thema van het boek sluit aan bij het speerpunt healthy aging van de RUG.

Marketing wordt te vaak gezien als verkoopinstrument. Maar marketing is een gedachtegoed. Met als centrale elementen: de klant (in de zorg verschillende stakeholders) en het merk. Het boek betoogt dat een zorgmerk de focus op de eigen sterktes moet leggen. Tegelijk is belangrijk ervaringen van cliënten zoveel mogelijk te faciliteren en zo positief mogelijk te laten beleven. Liefde dus. En lef, om keuzes te maken en op innovatieve wijze nieuwe parels te creëren. Zo bouwen zorgverleners aan hun merk. Dat is zowel in de zorgverleningmarkt van belang als richting zorgverzekeraars.

Het boek komt voort uit een van de grootste Nederlandstalige marketingboeken, Strategische Marketingplanning (ook bekend als 'de Alsem'), en is het resultaat van gesprekken met en ervaringen van tientallen zorgorganisaties die onderdelen van zorgmarketing toepassen en die Alsem en Klein Koerkamp vanuit hun advies- resp. onderzoekswerk hebben gesproken. Elk van de vijftien hoofdstukken eindigt met een interview met een zorgprofessional over hoe de betreffende stap in het marketingproces wordt uitgevoerd. Apart aandacht is ook geschonken aan sociale media in de zorg.

Nadere informatie

Auteurs zijn Dr. Karel Jan Alsem (universitair docent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen en lector Marketing aan de HanzeHogeschool) en Drs. Robbert Klein Koerkamp, (directeur onderzoeksbureau Enneüs).

Het boek is uitgegeven door New Publishers in Groningen en is te bestellen via www.zorgmetliefdeenlef.nl.

Uitreiking boek: NVZ te Utrecht, tijdstip: 19 juni 13.30.

Contactgegevens: dr. K.J. Alsem, k.j.alsem@rug.nl, tel. 050 3633694 of 06 40366447.

Laatst gewijzigd:12 februari 2018 13:41
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 14 juni 2018

    Bringing Physical Internet to life

    Van maandag 18 tot vrijdag 22 juni vindt het vijfde internationale Physical Internet congres (#IPIC2018) plaats in Groningen. De Rijksuniversiteit Groningen organiseert dit congres samen met de logistieke sector. Meer dan 250 wetenschappers en vertegenwoordigers...

  • 11 juni 2018

    Een nieuw tijdperk voor organisationele relaties | Oratie David Langley | Dinsdag 19 juni

    Nieuwe, veelbelovende internet-afhankelijke technologieën zoals digital fabrication, internet of things, blockchain en distributed artificial Intelligence worden steeds populairder. Prof. David Langley geeft in zijn oratie een toelichting op zijn ideeën...

  • 08 juni 2018

    Lara Lobschat wint MOA Insights Scientist Award

    Lara Lobschat heeft de MOA Insights Scientist Award gewonnen. De universitair docent Marketing kreeg de prijs voor haar proefschrift over online communicatie. Vanwege de praktische relevantie kreeg ze voor haar onderzoek eerder een ‘early career grant’...