Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Karel Jan Alsem: nieuw boek ‘Zorg met liefde en lef’ over zorgmarketing

19 juni 2012
.
.

Op 19 juni 2012 verschijnt ‘Zorg met liefde en lef’, geschreven door Karel Jan Alsem en oud-student Robbert Klein Koerkamp. Het eerste exemplaar van dit nieuwe boek wordt dan in Utrecht aangeboden aan de voorzitter van de NVZ Vereniging van Ziekenhuizen, de heer Roelf H. de Boer.

► Zie ook:
Het is tijd voor meer liefde en lef in de zorg’ (opiniestuk K.J. Alsem)

Het boek laat zien hoe zorgaanbieders marketingprincipes kunnen toepassen en hoe dat helpt de zorg te verbeteren. Praktische hulp wordt geboden om in te spelen op ontwikkelingen als marktwerking, lagere budgetten, reputatierisico's, kritischer zorgconsumenten, arbeidsmarkttekorten en gebruik van social media. Het thema van het boek sluit aan bij het speerpunt healthy aging van de RUG.

Marketing wordt te vaak gezien als verkoopinstrument. Maar marketing is een gedachtegoed. Met als centrale elementen: de klant (in de zorg verschillende stakeholders) en het merk. Het boek betoogt dat een zorgmerk de focus op de eigen sterktes moet leggen. Tegelijk is belangrijk ervaringen van cliënten zoveel mogelijk te faciliteren en zo positief mogelijk te laten beleven. Liefde dus. En lef, om keuzes te maken en op innovatieve wijze nieuwe parels te creëren. Zo bouwen zorgverleners aan hun merk. Dat is zowel in de zorgverleningmarkt van belang als richting zorgverzekeraars.

Het boek komt voort uit een van de grootste Nederlandstalige marketingboeken, Strategische Marketingplanning (ook bekend als 'de Alsem'), en is het resultaat van gesprekken met en ervaringen van tientallen zorgorganisaties die onderdelen van zorgmarketing toepassen en die Alsem en Klein Koerkamp vanuit hun advies- resp. onderzoekswerk hebben gesproken. Elk van de vijftien hoofdstukken eindigt met een interview met een zorgprofessional over hoe de betreffende stap in het marketingproces wordt uitgevoerd. Apart aandacht is ook geschonken aan sociale media in de zorg.

Nadere informatie

Auteurs zijn Dr. Karel Jan Alsem (universitair docent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen en lector Marketing aan de HanzeHogeschool) en Drs. Robbert Klein Koerkamp, (directeur onderzoeksbureau Enneüs).

Het boek is uitgegeven door New Publishers in Groningen en is te bestellen via www.zorgmetliefdeenlef.nl.

Uitreiking boek: NVZ te Utrecht, tijdstip: 19 juni 13.30.

Contactgegevens: dr. K.J. Alsem, k.j.alsem@rug.nl, tel. 050 3633694 of 06 40366447.

Laatst gewijzigd:12 februari 2018 13:41

Meer nieuws

  • 19 september 2018

    Studenten RUG helpen leerlingen met toekomst stadslogistiek

    Bij het project Web Expeditie hebben leerlingen van verschillende scholen in het primair en voortgezet onderwijs onder leiding van studenten van de RUG gewerkt aan de toekomst van de stadslogistiek. De leerlingen zochten in een project van drie maanden...

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...

  • 05 september 2018

    Broedplaats voor slimme technologie

    ‘Samenwerking tussen De Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG en industrie op het gebied van slimme technologie leidt tot innovatie en nieuwe bedrijvigheid.’ Dat zegt Hugo Velthuijsen, directeur van het Marion van Os Centrum voor Ondernemerschap...