Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Zoekgedrag van consumenten heeft effect op fusies en kartelvorming

22 mei 2012

Een fusie tussen twee of meer bedrijven is doorgaans bevorderlijk voor de fusiepartners, maar schadelijk voor consumenten omdat het aanbod afneemt. Het consumentensurplus neemt altijd na het samengaan af, omdat de prijzen na de fusie toenemen. Dit negatieve effect voor consumenten kan minder worden als de productiekosten van fusiepartners na de concentratie afnemen, en de kwaliteit of de breedte van het assortiment van producten toeneemt.

Het proefschrift van Petrikaite draagt bij aan de economische literatuur door te analyseren wat de invloed is van zoekkosten (search costs) op prikkels voor fusies, en hoe de fusie van invloed is op de welvaart van consumenten en producenten. Een conclusie is dat postieve zoekkosten voor de consument een effect hebben op de prikkels om te fuseren en een kartel te vormen.

Curriculum vitae
Vaiva Petrikaite (Litouwen, 1981) studeerde economie aan de universiteit van Vilnius. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Ze promoveert op 24 mei (12.45u) bij prof.dr. J.L. Moraga-Gonzalez op het proefschrift:  The effects of costly consumer search on mergers and cartels. Petrikaite blijft verbonden aan de RUG.

Laatst gewijzigd:07 februari 2018 16:06

Meer nieuws