Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Toets in Blackboard: Geschiedenis en Theorie van Kunsten en Media

19 januari 2012
Op 10 januari 2012 is de mc-toets voor het vak Geschiedenis en Theorie van Kunsten en Media afgenomen. Deze toets wordt al enige jaren via Blackboard aangeboden, en afgenomen in de UB. Ditmaal is gebruik gemaakt van de Aletta Jacobshal. De afname, opnieuw in Blackboard, is goed verlopen. Blackboard is niet een van de vier toetspakketten die in het kader van Idem Dito worden geëvalueerd, maar wel wordt gekeken naar de meerwaarde die deze pakketten ten opzichte van Blackboard bieden. Bovendien kon nu voor het eerst een 'echte' toets worden afgenomen die meetelt in het eindcijfer voor een vak.

Hieronder enkele bevindingen tijdens de afname. Deze gaan zowel over het gebruik van Blackboard als over (inrichting van) de toetslocatie en de pc's.

Binnen Blackboard zelf trad maar één echt probleem op. Een studente kon de toets niet afronden via de knop 'Save and Submit'. Er gebeurde dan niets, ook niet na afsluiten van de toets en heropenen. Op deze pc is toen niet verder geëxperimenteerd, door bijv. uit Nestor uit te loggen en weer in te loggen, maar de studente is naar een andere pc gestuurd. Daar is het wel meteen gelukt om te toets te verzenden.

Koptelefoons: omdat er nog geen koptelefoons in de zaal beschikbaar zijn, hebben we de studenten vooraf gevraagd zelf een koptelefoon mee te nemen. Slechts één van de 72 studenten was zijn koptelefoon vergeten. Er waren 25 sets uit de UB beschikbaar, maar het lijkt voldoende te zijn om slechts enkele exemplaren extra mee te nemen. De meeste studenten beschikken over een passende koptelefoon.

Een van de studenten kreeg geen geluid bij het afspelen van de streaming bestanden. Ze kon de toets wel maken, en ze heeft het aanbod om naar andere pc te gaan afgeslagen. In tegenstelling tot afnames bij de UB - waar minder pc's worden ingezet - was de werking van audio vooraf niet gecontroleerd.

Niet alle pc's konden goed worden opgestart:

- Een van de pc's startte met een admin-account ingelogd. Deze pc kon niet worden uitgezet.
- Een stuk of 8 pc's konden niet worden gebruikt, meest voorkomende probleem was een niet-werkende muis.
- Enkele computers gaven aan dat er niet geboot kon worden vanaf de hard disk.

Tijdens de test vooraf was al geconstateerd dat na het starten van het eerste streaming bestand er een melding van de Windows firewall komt. Dan moet de student op "Cancel" klikkken, anders verschijnt een vervolgscherm om in te loggen met een admin account en dat lukt natuurlijk niet. Na 'Cancel' wordt het bestand verder correct afgespeeld. Deze melding zal moeten worden onderdrukt.

Misschien is het handig als er een mogelijkheid komt om de muis naar linkshandig om te schakelen.

Deze toets duurt ongeveer 60 minuten. Er was tegelijkertijd een andere toets. Omdat we dachten dat het storend zou zijn als we de monitoren dichtklapten hebben we de beheerder verzocht dat voor ons te doen. Dat was akkoord. We hebben ook geen toetsenborden en muizen opgehangen, omdat dat ook lawaai veroorzaakt.

Er is geen mogelijkheid voor studenten om tassen en jassen in een locker op te bergen. Telefoons gaan dus in de tassen en de tassen moeten dicht. Vrijdags is het gebrek aan lockers volgens de beheerder extra lastig, want dan hebben de studenten vaak weekendtassen bij zich die het gangpad blokkeren.
Laatst gewijzigd:16 augustus 2023 09:30