Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Noorse scriptieprijs voor Double Degree Marketing Student Annika Jubbega

22 december 2011
Annika Jubbega
Annika Jubbega

Annika Jubbega, alumnus van de Double Degree Marketing (bestaande uit de master BA Marketing Research (FEB) en Strategic Marketing Management (BI Oslo)), heeft een prijs voor de beste Marketing Research masterscriptie gewonnen. De prijs is ingesteld door BI Norwegian Business School, die samen met de FEB het double degree programma aanbiedt.

De uitreiking was vorige week in Oslo toen 564 masterstudenten van BI hun diploma ontvingen. De prijs bestaat uit 25.000 Noorse kronen (ruim 3200 euro), beschikbaar gesteld door het marketing research bureau Opinion, en uit een interview in het Noorse financiële dagblad (Finansavisen).

Annika Jubbega (24) schreef een scriptie over de invloed van Twitter op de aandelenkoersen van een aantal grote internationale bedrijven. Ze ontdekte dat het voor bedrijven loont om online word-of-mouth te stimuleren onder tevreden klanten.De jury van de scriptieprijs was onder de indruk van haar analyse van het aantal tweets en de verandering in de waarde van aandelen van dag tot dag, over een langere periode.

Annika onderzocht deze relatie tussen koersen en tweets voor de 10 meest waardevolle merken: Coca-Cola, IBM, Microsoft, Google, McDonsld’s, Intel, Nokia, Disney, Toyota en Cisco. Ze vond een resultaat voor 5 van deze 10 onderzochte merken. Het aantal tweets voor Coca-Cola en Toyota blijkt een tijdelijk positief effect te hebben op de aandelenkoers. Voor Disney en Microsoft is een positief effect te zien in brand sentiment index uit de tweets en de aandelenkoers. Voor Nokia is juist een tegenovergesteld effect te zien: een stijging van de aandelenkoers leidt tot een stijging in aantal tweets en een verbetering van de brand sentiment uit de tweets.

Op dit moment werkt Annika bij Accenture als CRM Analist.

Voor meer informatie: prof.dr. Jaap Wieringa, Annika’s thesis supervisor

Laatst gewijzigd:16 februari 2018 15:51
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...

  • 10 januari 2019

    Gemeentelijke woonlasten stijgen fors door hogere afvalstoffenbelasting

    De gemeentelijke woonlasten stijgen dit jaar flink meer dan voorgaande jaren. Huurders betalen 5,4 procent meer, eigenaar-bewoners 4,3 procent. De stijging wordt veroorzaakt doordat de landelijke overheid de afvalstoffenbelasting met 139 procent verhoogt...