Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

STW-subsidies voor antibiotica-onderzoek

21 november 2011

Naast de drie ALW-subsidies van het Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) zijn in november ook drie subsidies door Technologiestichting STW toegekend aan het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB). Daarmee komt het aantal nieuwe projectsubsidies aan GBB-onderzoekers op een totale subsidie-omvang van 2,3 miljoen euro waarmee in de komende jaren voortgang kan worden geboekt in onderzoek aan nieuwe antibiotica (4 onderzoeksprojecten), peroxisoombiologie (1 onderzoeksproject) en eiwittranslocatie (1 onderzoeksproject).

Het antibiotica-onderzoek maakt onder meer deel uit van het STW Perspectief programma GenBiotics en betreft de volgende projecten:

1. CRYPTON II – a genome-based generalized strategy to activate cryptic antibiotic biosynthesis gene clusters in Actinomycetales.

Contact: e.takano rug.nl , Microbial Physiology, GBB

Prof.dr. E. Takano (Rijksuniversiteit Groningen), Prof.dr. W. Bitter (VU Medisch Centrum), Prof.dr. R. Breitling (Rijksuniversiteit Groningen), Prof.dr. Vandenbroucke-Grauls (VU Medisch Centrum) Industriële partner(s): DSM en KtedoGen.

Toegekende subsidie: € 500.000,-

Het doel van het project is om systematisch geïdentificeerde gencluster voor productie van secundaire metabolieten te activeren om de antibiotische werking en de structuur van nieuwe componenten vast te stellen. Daarnaast wordt gestreefd naar de constructie van nieuwe bioactieve stoffen door middel van complexere synthese en derivatisering.

2. Combinatorial strategies for the production of antimicrobials by advanced fungal host strains.

Contact: a.j.m.driessen rug.nl , Molecular Microbiology, GBB

Prof.dr. A.J.M. Driessen (Rijksuniversiteit Groningen), Prof.dr. Th. Hankemeijer (Universiteit Leiden), Prof.dr. H.S. Overkleeft (Universiteit Leiden), Dr. R. Vreeken (Universiteit Leiden).

Industriële partner(s): DSM.

Toegekende subsidie: € 540.000,-

Doel van het onderzoek is om de superieure fermentatiekarakteristieken van de schimmel Penicillium chrysogenum te koppelen aan synthetisch-chemische benaderingen. De beoogde ‘deliverables’ zijn nieuwe fermentatie-gebaseerde èn synthetische routes voor het maken van (on)natuurlijke roquefortine-gerelateerde metabolieten, inclusief het overzicht van hun antimicrobiële activiteit en toxiciteit.

3. Lanthexpress

Contact: o.p.kuipers rug.nl , Molecular Genetics, GBB

Prof.dr. G.P. van Wezel (Universiteit Leiden), Prof.dr. O.P. Kuipers (Rijksuniversiteit Groningen).

Industriële partner(s): Bruker, Novacta en BioMade

Toegekende subsidie: € 200.000,-

Het project beoogt om nieuwe bacteriële expressiesystemen voor lantibiotica en derivaten daarvan te ontwikkelen opdat >40 nieuwe typen lantibiotica uit actinomyceten kunnen worden gescreend op activiteit tegen bekende multidrug-resistente pathogene micro-organismen. Verwacht wordt dat nieuwe antimicrobiële middelen zullen worden gevonden.

Technologiestichting STW realiseert kennisoverdracht tussen technische wetenschappen en gebruikers. Daartoe brengt STW onderzoekers en potentiële gebruikers bij elkaar en financiert STW excellent technisch-wetenschappelijk onderzoek.

Laatst gewijzigd:07 augustus 2020 11:55