Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rapport Diederik Stapel

01 november 2011

Rector magnificus prof. dr. Elmer Sterken van de Rijksuniversiteit Groningen zegt over de wetenschappelijke fraude gepleegd door Diederik Stapel dat het ‘onvoorstelbaar is dat Stapel willens en wetens het vertrouwen heeft geschonden dat collega’s en promovendi in hem stelden’. Onderzoekscommissies van de Universiteit van Tilburg, de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Amsterdam maakten vandaag bekend dat de fraude van Diederik Stapel ‘aanzienlijk en verbijsterend’ is. Zeker dertig artikelen in tijdschriften van Sociale Psychologie bevatten gefingeerde onderzoeksgegevens.

Het interim-rapport dat in Tilburg werd gepresenteerd, is samengesteld uit deelrapporten van de drie universiteiten waar Stapel heeft gewerkt. Het Groningse rapport, opgesteld door een commissie onder leiding van prof. dr. Ed Noort, is vandaag aangeboden aan het College van Bestuur.

Een belangrijke constatering is dat de fraude alleen en uitsluitend het werk van Stapel was. Promovendi waren niet op de hoogte en hebben ook niet meegewerkt. Het intrekken van titels is dan ook niet aan de orde. Dat de fraude niet eerder aan het licht is gekomen wijt de commissie aan Stapels raffinement, manipulaties en machtsmisbruik.

Meer informatie: persbericht Universiteit van Tilburg, of zie pdf van het complete rapport

De in het rapport genoemde dr. J.F. Jolij is niet de bij de afdeling psychologie werkzame dr.J(acob) Jolij.

Laatst gewijzigd:06 juni 2019 14:30