Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Jaap Wieringa benoemd tot hoogleraar Onderzoeksmethoden in de bedrijfskunde

01 november 2011
Wieringa
Wieringa

Dr. J.E. Wieringa is per 1 november 2011 benoemd tot hoogleraar Onderzoeksmethoden in de bedrijfskunde (Research Methods in Business) bij de afdeling Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB). Wieringa is een expert op het gebied van onder andere farmaceutische marketing en klantloyaliteit en werd zowel in 2009 als 2010 uitgeroepen tot docent van het jaar van de FEB.

Jaap Wieringa (Leens, 1970) studeerde econometrie aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde in 1999 op het proefschrift ‘Statistical Process Control for Serial Correlated Data’. Na afronding van zijn promotieonderzoek werd hij senior consultant/onderzoeker bij het Instituut voor Bedrijfs- en Industriële Statistiek van de Universiteit van Amsterdam. Voor dit bedrijf was hij betrokken bij kwaliteitsverbeteringsprogramma’s bij onder andere DAF Trucks, General Electric, Sarah Lee|DE en Hollandse Signaal Apparaten.

In 2001 keerde hij terug naar Groningen als universitair docent marketing bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. In 2008 werd hij universitair hoofddocent. Wieringa werd zowel in 2009 als in 2010 verkozen tot Docent van het Jaar van de FEB. In 2010 werd hij door NIMA geselecteerd als topspreker op het gebied van marketing, en in hetzelfde jaar won hij de Thomas P. Hustad Award voor het beste artikel gepubliceerd in Journal of Product Innovation Management in 2009.

Zijn onderzoek op het gebied van industriële statistiek is gepubliceerd in onder andere Journal of Chemometrics en Quality and Reliability Engineering International. Hij is coauteur van een Nederlands boek over het Six Sigma kwaliteitsprogramma. Zijn artikelen over marketing zijn onder andere gepubliceerd in Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, International Journal of Research in Marketing, Journal of Product Innovation Management, Marketing Letters, Journal of Service Research en International Journal of Forecasting.

Voor meer informatie: Jaap Wieringa

Laatst gewijzigd:16 februari 2018 15:27

Meer nieuws