Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Lerarenopleiding RUG vanaf 1 september onderdeel van faculteit GMW

31 augustus 2011

Per 1 september van dit jaar is de universitaire lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen ondergebracht bij de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW). De opleiding was tot die datum onderdeel van het Universitair Onderwijscentrum Groningen (UOCG). Met de komst van de universitaire lerarenopleiding ontstaat er samen met de opleidingen Onderwijskunde en de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) een breed aanbod van onderwijs gerelateerde opleidingen binnen de faculteit GMW.

De lerarenopleiding zal een aparte afdeling vormen binnen de faculteit GMW. De afdelingsdirecteur wordt prof. dr. W.J.C.M. (Wim) van de Grift. In eerste instantie blijft de universitaire lerarenopleiding gehuisvest op Zernike. Het streven is dat de medewerkers, zo’n 40 in totaal, binnen afzienbare tijd naar de gebouwen van GMW rond het Hortuscomplex verhuizen.

Het onderwijsaanbod van de universitaire lerarenopleiding omvat een drietal hoofdopleidingen. De educatieve master bereidt studenten voor op het beroep van eerstegraadsleraar: leraar in het voortgezet onderwijs met als belangrijkste werkterrein de hoogste klassen van havo en vwo. Deze master omvat 120 EC en is een combinatie van een vakmaster en de lerarenopleiding. De postmaster ‘Leraar voorbereidend hoger onderwijs’ omvat 60 EC, oftewel een fulltime studiejaar en is te volgen na afronding van een vakinhoudelijke master. Deze postmaster leidt ook op tot eerstegraadsleraar. Met de educatieve minor kunnen bachelorstudenten aan de slag als leraar in een deel van de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Deze bevoegdheid wordt 'beperkt tweedegraads' genoemd.

Naast de genoemde opleidingen biedt de lerarenopleiding ook diverse maatwerktrajecten aan, onder andere gericht op zij-instromers en de professionalisering van universitaire docenten. Voor internationale studenten is er, in samenwerking met acht andere universiteiten in Europa, de internationale Joint Master in teacher Education (JoMiTE).

Voor de onderzoekswerkzaamheden die binnen de lerarenopleiding worden verricht, bestond al een verbinding met de faculteit GMW. Deze onderzoeksactiviteiten zijn ondergebracht bij het Nieuwenhuis Instituut, één van de drie onderzoeksinstituten van de faculteit GMW.

Laatst gewijzigd:06 juni 2019 14:30