Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Kleuters leren rekenen met digitale prentenboeken

12 juli 2011

rapport downloaden

Is het mogelijk om kleuters op een speelse en systematische manier te leren rekenen? Onderzoeker Marijke Mullender-Wijnsma laat zien hoe dat in zijn werk gaat en dat het goede resultaten oplevert.

Het is bekend dat oefenen van het getalbegrip voor kleuters belangrijk is. Daarom bieden leerkrachten de kleuters rekenactiviteiten aan, maar meestal niet meer dan een enkele oefening uit een voorbereidend rekenprogramma. Een compleet rekenprogramma vinden veel leerkrachten niet geschikt. Volgens hen moet onderwijs aan kleuters vooral niet te schools zijn.

Dit onderzoek richt zich op het rekenen met kleuters op een manier die niet te schools is en die past bij hun belevingswereld. De kleuters in het onderzoek keken zes weken lang, drie dagen per week naar een digitaal prentenboek en deden aansluitend speelse rekenoefeningen. Dit blijkt een groot effect te hebben op kleuters. Het samen lezen en oefenen – uitgevoerd in groepjes van vier tot zes kleuters onder leiding van een extra leerkracht – zorgt voor een sterkte verbetering van het getalbegrip.   

 

Voor meer informatie: prof.dr. E.G. Harskamp

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:27

Meer nieuws

  • 21 juni 2018

    Grenzeloos lallen met Martijn Wieling op Lowlands Science

    Het is bekend dat alcoholgebruik spraak negatief beïnvloedt, maar hoe zit dat bij het spreken van een vreemde taal? Onderzoek suggereert dat het effect hier juist positief lijkt te zijn. Onduidelijk is echter wat er in de mond gebeurt. Dr. Martijn Wieling...

  • 08 juni 2018

    Waardedaling woningen in aardbevingsgebied tot 2015 gemiddeld 9,3%

    Woningen in het Groningse aardbevingsgebied zijn tot 2015 gemiddeld 9,3% in waarde gedaald. Dat concluderen promovendus Nicolás Durán en hoogleraar Ruimtelijke Econometrie Paul Elhorst van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij analyseerden data van de...

  • 06 juni 2018

    RUG op plek 120 in QS ranking

    De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) staat dit jaar op plaats 120 in de QS World Top University Rankings 2019. Afgelopen twee jaar stond de RUG opplaats 113 in deze lijst van bijna 1.000 universiteiten wereldwijd. Op nationale schaal is Groningen dit...