Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Laurens Sloot benoemd tot bijzonder hoogleraar Retail Marketing

05 juli 2011
Laurens Sloot
Laurens Sloot

Dr. Laurens Sloot van de vakgroep marketing is per 1 juli benoemd tot bijzonder hoogleraar Retail Marketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. De leerstoel is ingesteld door de Stichting Anton Dreesmann leerstoel voor Retailmarketing.

Het belang van de detailhandel in de samenleving en de snelle ontwikkelingen binnen retailing, zoals de opkomst van e-Commerce en de impact van social media op het winkelgedrag van de consument,  maken dat Retail Marketing is uitgegroeid tot een belangrijk vakgebied. Door middel van het instellen van een leerstoel Retail Marketing kan het onderwijs en het onderzoek in dit belangrijke vakgebied een extra impuls krijgen.

De expertise van Laurens Sloot richt zich met name op retail marketing vraagstukken van dagelijkse consumentengoederen, zoals levensmiddelen en drogisterijartikelen. Hij onderzoekt ontwikkelingen in food retailing, retail branding, de opkomst van nieuwe kanalen, category management, het winkelgedrag van de consument en de relatie tussen retailers en hun leveranciers.  Sloot publiceert regelmatig in wetenschappelijke tijdschriften als Journal of Retailing, Journal of Marketing Research, en European Journal of Marketing. Tevens is hij columnist van het vakblad Distrifood en geeft hij vaak lezingen op praktijkcongressen, incompany trainingen en open opleidingen voor professionals uit de retailsector.

Stichting
De stichting Anton Dreesmann is een samenwerkingsverband van vooraanstaande retailers in het Nederlandse detailhandelsspeelveld. Vanuit de leerstoel worden diverse bachelor- en mastervakken verzorgd aan de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen. Laurens Sloot doceert op verzoek van de Anton Dreesmann Stichting onder andere het mastervak Retail Marketing.
> www.antondreesmann.nl

CV
Laurens M. Sloot (1967) studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, waar hij vervolgens als universitair docent Marketing en Marketing Research werkte tot 2007. In 2006 promoveerde hij bij de Erasmus Universiteit op een proefschrift 'Understanding consumer reactions to assortment unavailability'. Vanaf 1 januari 2007 is Laurens Sloot aan de RUG verbonden als Universitair Hoofddocent Retail Marketing.
Laurens Sloot is tevens oprichter en directeur van de EFMI Business School, dat onderzoek en opleidingen verricht voor bedrijven in de levensmiddelensector. EFMI is sinds 2007 gelieerd aan de RUG en verzorgt onder andere de post-academische opleiding “Master of Food Management”.
> www.efmi.nl

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:26
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 21 januari 2019

    Change | Oratie Nancy Kamp-Roelands op 22 januari

    Door grote uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij, economie en technologie veranderen onze omgeving snel. Ook de rol van het bedrijfsleven in de samenleving verandert. Het idee dat een meer waardengedreven bedrijfsmodel voor meerdere stakeholders...

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...