Third Nuffield - ICS Lecture: Tom DiPrete (University of Madison-Wisconsin), May 13, 10.15 hours, Het Kasteel, Groningen
Present/Future Research: DiPrete’s current and future research consists of three major projects. One project concerns the analysis of gender and race differences in educational attainment and addresses the causes of the rising gender gap in favor of women in college completion, the role of social skills and non-academic behaviors in the production of this gap, the question of how gender differences evolve over the life course, and the reasons why the gender gap is larger for African-Americans than for Whites. This work, much of which is collaborative with Claudia Buchmann at OSU, involves analyses of the ECLS-K, the NELS, Add Health, and (for trend analyses) the CPS and the General Social Surveys. DiPrete’s education research is currently funded by grants from the Spencer Foundation and from the National Educational Research Association, and also by an NIH-funded seed grant to Buchmann. A second project, which is currently funded by the National Science Foundation, is collaborative research with Andrew Gelman, Julien Teitler, and Tian Zheng on the level of social polarization in the social networks of contemporary Americans along dimensions of race, class, religious behavior, political ideology, and family structure (traditional, heterosexual cohabitating, and gay couples), using data that project members have collected in a special module of the 2006 General Social Survey. A third project, which is also funded by the National Science Foundation, is an analysis of the impact of social comparison processes—both formal in the guise of official benchmarking and informal—on the upward trend in the compensation of elite occupations in the U.S. from the early 1990s to the present time, with a particular focus on corporate executives and university presidents. All three of these projects involve collaboration with current Columbia graduate students.
Laatst gewijzigd: | 21 april 2020 10:55 |
Meer nieuws
-
14 december 2020
Geschiedenis van het onderwijs spiegel bij actuele vraagstukken
Vrijheid van onderwijs, kansengelijkheid, staatspedagogiek... Hilda Amsing weet er alles van. Zij is een van de eerste twee Aletta Jacobs hoogleraren aan de RUG. Deze leerstoelen zijn ingesteld voor vrouwelijke wetenschappers, om de...
-
09 december 2020
Anna Lichtwarck-Aschoff benoemd tot Hoogleraar Orthopedagogiek
Het College van Bestuur van de RUG heeft Anna Lichtwarck-Aschoff per 1 januari benoemd tot Hoogleraar Orthopedagogiek bij de basiseenheid Gedrag, Opvoeding en Kinderrechten bij de Faculteit Gedrags en Maatschappijwetenschappen. Ze zal daar de...
-
08 december 2020
Mijlpaal project Klassenfeestjes tegen uitsluiting van kinderen
Meer dan 10% van de basisschoolkinderen wordt gepest of uitgesloten. Een belangrijke aanwijzing voor uitsluiting is als een kind nooit wordt uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje. Orthopedagogen van de RUG hebben daarom het project...