Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Uitnodiging Symposium 'Het Beeld, het oordeel' en opening expositie gARTen #02

Woensdag 9 maart 15.00-17.00 uur, Kouwerzaal

Symposium 'Het Beeld, het oordeel'
Kun je iemand vertrouwen? Dat is een van de belangrijkste vragen die we ons bewust of onbewust stellen als we iemand voor het eerst ontmoeten. Kun je aan iemand zien of hij of zij te vertrouwen is? En als je weet dat iemand ooit veroordeeld is geweest of zelfs in de gevangenis heeft gezeten, wat doet dat dan met je oordeel over iemands betrouwbaarheid? Zowel kunstenaars als wetenschappers houden zich bezig met deze vragen.

Kunstenaar Harry Bos confronteert ons met onze neiging ons oordeel snel klaar te hebben in zijn installatie “Het Beeld, het Oordeel”, welke te bezichtigen is in het kader van gARTen #02 in de Heymansvleugel. In deze installatie worden zes mensen geportretteerd. Je vormt je een oordeel op grond van wat je ziet, maar wat weet je eigenlijk van deze mensen?

Ter gelegenheid van de opening van deze tweede editie van gARTen organiseert de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen een symposium waarop naast Harry Bos ook wetenschappers Stephan Schleim en Jacob Jolij hun licht laten schijnen op de vraag in hoeverre ons (on)bewuste oordeel over iemand onze waarneming kleurt, en hoe de wetenschappers in de afgelopen 150 jaar hebben geprobeerd te voorspellen aan de hand van ‘objectieve’ maten of je iemand kunt vertrouwen. Tijdens het symposium zullen ook enkele van de door Bos geportretteerde personen vertellen over hun ervaringen met oordelen en vooroordelen.

Opening expositie gARTen #02
Met het symposium 'Het Beeld, het oordeel' wordt de 2e editie van de kunstexpositie gARTen geopend. In en rondom de gebouwen van de faculteit zijn verschillende kunstwerken en installaties te zien. De deelnemende kunstenaars zijn: Sabrina Basten, Yvonne Blaauw, Harry Bos, Sjoukje Gootjes, Evelien Lohbeck, Koosje Schmeddes en Hannah Streefkerk. In de glazen gang van het Muntinggebouw zal Sabrina Basten een installatie bouwen. Zij start hiermee op 9 maart. De bouw duurt een week en is voor iedereen te volgen.

Na afloop van het symposium is er gelegenheid voor een hapje en drankje in de kantine van de faculteit en de mogelijkheid om de kunstwerken te bekijken.

Meer informatie over gARTen #02 en het symposium is te vinden op: http://www.rug.nl/gmw/kunst/garten02

Laatst gewijzigd:11 november 2019 13:51