Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

De rol van hedgefondsen op macro-economisch niveau

10 februari 2011

Hefboom- of hedgefondsen hebben dusdanig hoge rendementen gegenereerd, dat deze niet te verklaren zijn volgens de klassieke ‘capital asset pricing’-modellen. Het merendeel van het hedgefondsonderzoek heeft zich tot dusver voornamelijk gericht op micro-economische en organisatorische aspecten.

Promovendus Bernard Boonstra onderzocht de hedgefondsrendementen aan de hand van een macro-economische analyse. Daarmee verklaart hij niet alleen het bestaansrecht van hedgefondsen, maar ook hun rendement. En hoewel de hedgefondsen geregeld in negatieve zin aan bod komen in de media, geeft Boonstra hun toegevoegde waarde weer voor het functioneren van de kapitaalmarkt.

Bernard Boonstra (Groningen, 1977) studeerde monetaire economie aan de RUG. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, bij de vakgroep Economie, Econometrie en Financiering. Hij promoveert op 14 februari (14.45u) tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof. dr. R.A.H. van der Meer en prof. dr. E. Sterken. De titel van het proefschrift is: The hedge fund return puzzle. A macroeconomic explanation.

Laatst gewijzigd:19 juli 2017 13:41
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 14 juni 2018

    Bringing Physical Internet to life

    Van maandag 18 tot vrijdag 22 juni vindt het vijfde internationale Physical Internet congres (#IPIC2018) plaats in Groningen. De Rijksuniversiteit Groningen organiseert dit congres samen met de logistieke sector. Meer dan 250 wetenschappers en vertegenwoordigers...

  • 11 juni 2018

    Een nieuw tijdperk voor organisationele relaties | Oratie David Langley | Dinsdag 19 juni

    Nieuwe, veelbelovende internet-afhankelijke technologieën zoals digital fabrication, internet of things, blockchain en distributed artificial Intelligence worden steeds populairder. Prof. David Langley geeft in zijn oratie een toelichting op zijn ideeën...

  • 08 juni 2018

    Lara Lobschat wint MOA Insights Scientist Award

    Lara Lobschat heeft de MOA Insights Scientist Award gewonnen. De universitair docent Marketing kreeg de prijs voor haar proefschrift over online communicatie. Vanwege de praktische relevantie kreeg ze voor haar onderzoek eerder een ‘early career grant’...