Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Bepaling van de beste winkellocaties

07 februari 2011

Beslissingen over toekomstige vestigingslocaties zijn cruciaal voor ondernemers, omdat een juiste locatie essentieel is voor het trekken van klanten. Recent onderzoek wijst uit dat de reisafstand tot de winkel de belangrijkste drijfveer is voor de winkelkeuze van klanten, gevolgd door assortiment en prijzen. De vestigingslocatie bepaalt dus in belangrijke mate het verzorgingsgebied van een winkel en daarmee het aantal mogelijke klanten.

Auke Hunneman ontwikkelt in zijn proefschrift modellen ter verbetering van de evaluatie van bestaande winkellocaties en ter beantwoording van de vraag op welke locaties het beste nieuwe winkels kunnen worden geopend. Hiermee komt dit onderzoek tegemoet aan het recent geuite verzoek om beter duidelijk te maken wat marketingactiviteiten opleveren. De door hem voorgestelde modellen zijn geschikt voor de ondersteuning van locatiebeslissingen in de marketingpraktijk in het algemeen, omdat zij gemakkelijk zijn aan te passen aan de specifieke omstandigheden van een bepaalde markt en omdat de benodigde gegevens tegenwoordig in veel branches routinematig worden verzameld.

Curriculum vitae
Auke Hunneman (Drachten, 1981) studeerde economie aan de RUG. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij promoveert op 7 februari (14.45 uur, Academiegebouw) tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof.dr. T.H.A. Bijmolt. De titel van het proefschrift is: Advances in methods to support store location and design decisions. Tegenwoordig is Hunneman werkzaam als onderzoeker/docent bij de vakgroep Marketing van Handelshøyskolen BI (BI Norwegian School of Management) te Oslo, Noorwegen.

Laatst gewijzigd:12 februari 2018 15:58
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 21 januari 2019

    Change | Oratie Nancy Kamp-Roelands op 22 januari

    Door grote uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij, economie en technologie veranderen onze omgeving snel. Ook de rol van het bedrijfsleven in de samenleving verandert. Het idee dat een meer waardengedreven bedrijfsmodel voor meerdere stakeholders...

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...