Skip to ContentSkip to Navigation
About usNews and EventsNews articles

Leerlingen leren meer Frans

02 februari 2011

Steeds meer middelbare scholen stappen voor de lessen Frans over op AIM, een nieuwe communicatieve methode. De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht de effectiviteit van deze methode op het H.N. Werkman College in Groningen. De resultaten zijn positief, zo blijkt uit het onderzoeksrapport.

 

Communicatieve methode

Bij de Canadese methode AIM wordt vanaf het begin in de klas uitsluitend Frans gesproken, voor het begrip ondersteund met gebaren. Dit heeft als effect dat leerlingen veel Frans horen en gewend raken aan het idee om zelf Frans te spreken. Pas later wordt lezen en schrijven geïntroduceerd. Daarnaast is er in de methode veel aandacht voor theater om de motivatie te verhogen en leerlingen actief te betrekken.Deze duidelijk andere aanpak kan ook leiden tot onzekerheid bij docenten, leerlingen en ouders. Daarom werd er onderzocht wat de resultaten van AIM zijn op het taalniveau.

 

Spreken en schrijven

In het onderzoek werd gekeken naar de effecten op de spreekvaardigheid aan het eind van het eerste schooljaar en naar de ontwikkeling van schrijfvaardigheid in de laatste 3 maanden. Twee AIM-klassen werden vergeleken met twee brugklassen die les krijgen met een traditionele methode. De leerlingen die les krijgen volgens de AIM-methode vallen op in hun communicatieve houding, ze durven meer Frans te spreken, begrijpen meer en hebben een betere woordenschat. Maar ook de schrijfvaardigheid profiteert van deze methode. De leerlingen beginnen pas laat met schrijven, maar toch bevatten hun teksten al snel complexere constructies, meer variatie in woordgebruik en uiteindelijk meer natuurlijke taal. Alleen het aantal spelfouten ligt vooral in het begin wel veel hoger.

 

Het H.N. Werkman College is in 2009 gestart met het gefaseerd invoeren van de methode. De school is blij met de resultaten en zal de invoering vervolgen. Om ook een kritische vinger aan de pols te houden, wordt de samenwerking tussen RUG en H.N.Werkman College voortgezet.

Laatst gewijzigd:05 april 2019 12:13

Meer nieuws

  • 19 november 2019

    Oudste bewijs voor zoutwinning in bronstijd gevonden langs Tyrreense kust in Italië

    Nieuw onderzoek door archeologen van de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met de Universiteit van Rome Tor Vergata toont aan dat een reeks archeologische sites uit de brons- en ijzertijd aan de Tyrreense kust in Italië moet worden geïnterpreteerd...

  • 15 november 2019

    Hong Kong update: safety first

    We are very concerned regarding the current situation in Hong Kong, especially near some of the premises of our partner universities. The University of Hong Kong, the Chinese University of Hong Kong, and Hong Kong Baptist University have informed us...

  • 15 november 2019

    Afscheid Jan de Jeu: Bestuurder van buiten

    Op vrijdag 15 november 2019 neemt Jan de Jeu na 8 jaar afscheid van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen. Met de benoeming van De Jeu brak de RUG met de traditie dat bestuurders uit eigen gelederen werden geworven. Hij was de eerste...