Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rubicon-onderzoeker dr. Tim Mainhard komt naar het GION

16 december 2010

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft landelijk aan 31 jonge, veelbelovende onderzoekers een subsidie uit het programma Rubicon toegekend. Eén van hen is dr. Tim Mainhard van de Universiteit Utrecht. Hij komt naar Groningen om zijn onderzoek naar klasklimaat uit te voeren bij het Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs.

In het onderzoek wordt nagegaan in welke mate de docent, de leerling, en de specifieke klas waarvan een leerling deel uitmaakt, het klasklimaat bepalen.

Met Rubicon wil NWO pas gepromoveerde Nederlandse wetenschappers de kans geven om onderzoekservaring op te doen in het buitenland. De meeste jonge onderzoekers vertrekken naar de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Mainhard daarentegen heeft – als uitzondering - zijn Rubincon-beurs gekregen voor een onderzoek aan de RUG. De reden hiervoor is de aanwezige, internationaal erkende, expertise bij het GION/Onderwijskunde in Groningen.

In totaal dienden 161 onderzoekers een aanvraag in, 31 van hen ontvangen een Rubicon. Rubicon is voor jonge, veelbelovende, pas gepromoveerde onderzoekers die nog aan het begin van hun wetenschappelijke carrière staan en van wie op grond van hun wetenschappelijke kwaliteiten kan worden verwacht dat ze een belangrijke plaats kunnen gaan innemen in de Nederlandse wetenschap.

Laatst gewijzigd:06 juni 2019 14:29