Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Strategische instructie maakt praktijkonderwijs beter

09 september 2010

Leerlingen in het praktijkonderwijs hebben baat bij een instructievorm waarbij ze leren reflecteren op hun eigen handelen. Uit onderzoek op het dr. Aletta Jacobscollege in Hoogezand en de Winkler Prins in Veendam blijkt dat de leerlingen hun taken beter uitvoeren wanneer docenten strategische instructie gebruiken. Ze worden er bovendien ook zelfstandiger van.

 

Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen van 12 tot 18 jaar met een cognitieve beperking. Alleen leerlingen met een lage intelligentiescore en een achterstand van tenminste drie jaar worden toegelaten op deze vorm van voortgezet onderwijs. De leerlingen krijgen een zeer praktische opleiding. Nu blijkt uit onderzoek van het GION dat de wijze van instructie kan bijdragen aan de zelfstandigheid van deze leerlingen.

 

Bij het gebruik van de strategische instructie ligt de nadruk op het aanleren van oplossingsstrategieën. De docent laat leerlingen zelf – hardop - nadenken over mogelijke oplossingen. De leerlingen zijn hierdoor actiever betrokken bij de les. In de uitleg van de taken zoekt de docent ook meer interactie met de leerlingen.

 

Zelfstandigheid is vanzelfsprekend van groot belang voor de toekomst van de leerlingen. Hoewel ze worden opgeleid voor eenvoudige beroepen, wordt ook daarin een zelfstandige taakuitoefening steeds belangrijker. Bovendien is de zelfredzaamheid van deze groep leerlingen waardevol voor hun verdere functioneren.

 

Het onderzoek is uitgevoerd door dr. Theo van Batenburg. Het rapport kunt u downloaden of bestellen.

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:21

Meer nieuws