Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Workshop taalonderzoek met oogbewegingen

08 september 2010

Op vrijdag 10 september vindt aan de Rijksuniversiteit Groningen de internationale workshop CLEAR (Child Language & Eye tracking: Analyses and Rationale) plaats. Diverse onderzoekers uit binnen- en buitenland praten dan met elkaar over onderzoek met behulp van oogbewegingen bij peuters en kleuters. Met deze relatief nieuwe onderzoeksmethode hopen zij meer te weten te komen over hoe kinderen hun moedertaal leren.

 

Hoe kom je te weten hoe een ander begrijpt wat je tegen hem zegt? Dat is lastig, want taalbegrip is meestal een onbewust proces. Nog lastiger wordt het als die ander een klein kind is. Sinds enkele jaren wordt gebruikgemaakt van oogbewegingen om te onderzoeken wat kinderen begrijpen van hun taal, en hoe ze dat doen. Voor kinderen lijkt het alsof ze een spelletje doen op de computer. Af en toe horen ze een zin, en tegelijkertijd zien ze één of meer plaatjes op het scherm. Maar ondertussen houdt de computer via het scherm precies bij waar het kind naar kijkt. Op deze manier kunnen onderzoekers vaststellen hoe het kind de zin begrijpt. 

Wie doet wat?

Nederlandse kinderen moeten leren dat woordvolgorde belangrijk is. Woordvolgorde geeft aan wie wat doet. De zin “de auto duwt de jongen” betekent iets anders dan de zin “de jongen duwt de auto”. Het onderwerp van de zin mag in het Nederlands zowel levend (de jongen) als niet-levend (de auto) zijn. Toch blijkt uit recent Gronings onderzoek naar oogbewegingen dat zowel Nederlandse volwassenen als driejarige peuters een zin met een levend onderwerp gemakkelijker vinden. Ze kijken dan minder lang naar een niet passend plaatje. Jongere kinderen hebben nog geen duidelijke kijkvoorkeur, en maken tevens nog veel fouten wanneer het onderwerp niet-levend is. Veel tweejarigen denken de zin “de auto duwt de jongen” kan betekenen dat de jongen degene is die duwt, en niet de auto. 

Deelname aan taalonderzoek bij peuters en kleuters

Aan de Rijksuniversiteit Groningen vinden verschillende onderzoeken plaats naar taalontwikkeling, onder andere met behulp van oogbewegingen. Daarvoor zijn de onderzoekers voortdurend op zoek naar peuters en kleuters tussen de twee en zes jaar die mee willen doen. Ouders kunnen hierover meer lezen op de website van het Eye Lab in Groningen, www.let.rug.nl/eyelab. Hier kunnen ze ook hun kind aanmelden voor deelname aan een van de taalonderzoeken.

Meer informatie

- Contact: dr. Bart Hollebrandse, tel. 050 - 363 56 31, 

of prof.dr. Petra Hendriks, tel. 050 - 363 58 63 / 06 – 524 68 203

- www.let.rug.nl/clear (workshop), www.let.rug.nl/eyelab (Eye Lab)

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:14

Meer nieuws

  • 21 februari 2018

    Provincie en RUG maken werk van duurzame landbouw

    De Provincie Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) slaan de handen ineen om de landbouwsector verder te verduurzamen. Hiertoe wordt een Bijzondere Leerstoel Natuurinclusieve Landbouw opgericht aan de RUG. De Provincie​draagt via haar Programma...

  • 19 februari 2018

    Prinses Beatrix en Prinses Mabel bij uitreiking 4e Prins Friso Ingenieursprijs in Groningen

    Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) reikt op 21 maart 2018 voor de vierde keer de Prins Friso Ingenieursprijs uit aan de Ingenieur van het Jaar. Ook dit jaar zijn Prinses Beatrix en Prinses Mabel hierbij aanwezig. ​De Rijksuniversiteit Groningen,...

  • 15 februari 2018

    Populaire wetenschapsblogger deelt spintronicafilm

    Een filmpje over het onderzoek van RUG-natuurkundige Bart van Wees is opgepikt door de populaire wetenschapsblogger Hashem Al-Ghaili. Via zijn Facebook site is de film in een paar dagen tijd meer dan 260.000 keer bekeken en ruim 2.100 keer gedeeld....