Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Workshop taalonderzoek met oogbewegingen

08 september 2010

Op vrijdag 10 september vindt aan de Rijksuniversiteit Groningen de internationale workshop CLEAR (Child Language & Eye tracking: Analyses and Rationale) plaats. Diverse onderzoekers uit binnen- en buitenland praten dan met elkaar over onderzoek met behulp van oogbewegingen bij peuters en kleuters. Met deze relatief nieuwe onderzoeksmethode hopen zij meer te weten te komen over hoe kinderen hun moedertaal leren.

 

Hoe kom je te weten hoe een ander begrijpt wat je tegen hem zegt? Dat is lastig, want taalbegrip is meestal een onbewust proces. Nog lastiger wordt het als die ander een klein kind is. Sinds enkele jaren wordt gebruikgemaakt van oogbewegingen om te onderzoeken wat kinderen begrijpen van hun taal, en hoe ze dat doen. Voor kinderen lijkt het alsof ze een spelletje doen op de computer. Af en toe horen ze een zin, en tegelijkertijd zien ze één of meer plaatjes op het scherm. Maar ondertussen houdt de computer via het scherm precies bij waar het kind naar kijkt. Op deze manier kunnen onderzoekers vaststellen hoe het kind de zin begrijpt. 

Wie doet wat?

Nederlandse kinderen moeten leren dat woordvolgorde belangrijk is. Woordvolgorde geeft aan wie wat doet. De zin “de auto duwt de jongen” betekent iets anders dan de zin “de jongen duwt de auto”. Het onderwerp van de zin mag in het Nederlands zowel levend (de jongen) als niet-levend (de auto) zijn. Toch blijkt uit recent Gronings onderzoek naar oogbewegingen dat zowel Nederlandse volwassenen als driejarige peuters een zin met een levend onderwerp gemakkelijker vinden. Ze kijken dan minder lang naar een niet passend plaatje. Jongere kinderen hebben nog geen duidelijke kijkvoorkeur, en maken tevens nog veel fouten wanneer het onderwerp niet-levend is. Veel tweejarigen denken de zin “de auto duwt de jongen” kan betekenen dat de jongen degene is die duwt, en niet de auto. 

Deelname aan taalonderzoek bij peuters en kleuters

Aan de Rijksuniversiteit Groningen vinden verschillende onderzoeken plaats naar taalontwikkeling, onder andere met behulp van oogbewegingen. Daarvoor zijn de onderzoekers voortdurend op zoek naar peuters en kleuters tussen de twee en zes jaar die mee willen doen. Ouders kunnen hierover meer lezen op de website van het Eye Lab in Groningen, www.let.rug.nl/eyelab. Hier kunnen ze ook hun kind aanmelden voor deelname aan een van de taalonderzoeken.

Meer informatie

- Contact: dr. Bart Hollebrandse, tel. 050 - 363 56 31, 

of prof.dr. Petra Hendriks, tel. 050 - 363 58 63 / 06 – 524 68 203

- www.let.rug.nl/clear (workshop), www.let.rug.nl/eyelab (Eye Lab)

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:14

Meer nieuws

  • 25 mei 2018

    Nieuwe cursusronde Talencentrum: zomer 2018

    Het Talencentrum van de Rijksuniversiteit Groningen biedt een nieuwe cursusperiode aan in de zomer van 2018: Nederlands voor anderstaligen, Nederlands voor Nederlandstaligen, Engels, Duits en Spaans. De online inschrijving is geopend! www.rug.nl/ta...

  • 24 mei 2018

    Deel antipestprogramma’s effectief

    Iedereen is ervan doordrongen dat pesten onwenselijk is. De consequenties voor kinderen die op school gepest worden, zijn bijzonder negatief: van slechte schoolprestaties tot psychische klachten als depressiviteit, klachten die kunnen aanhouden tot...

  • 23 mei 2018

    Nederlandse vraag naar gas zal flink stijgen door elektrificatie van huizen en transport

    Overstappen op elektrisch verwarmde huizen en transport via elektrisch aangedreven vervoermiddelen zijn twee belangrijke maatregelen om de CO2-uitstoot in Nederland terug te dringen en ons land minder afhankelijk te maken van fossiele energie zoals...