Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Met succes leren rekenen op de basisschool

28 januari 2010

Het rekenniveau van leerlingen in het basisonderwijs laat te wensen over, zo luidt de conclusie van verschillende recente onderzoeken. Ook de Nederlandse koppositie ten opzichte van het buitenland neemt langzaam af. Het ontbreekt echter aan representatief onderzoek naar de feitelijke gang van zaken in de rekenlessen op de basisscholen.

 

Wat maakt rekenonderwijs in de klas effectief? Nieuw onderzoek van het GION naar het rekenonderwijs zal meer inzicht geven in deze vraag. Door een overzichtsstudie wordt een inventarisatie gemaakt van methodieken en instructiewijzen die de vaardigheden van leerlingen op deelgebieden van het rekenen bevorderen. In het onderzoek worden volgende deelgebieden onderscheiden: getallen, rekenoperaties, breuken/ verhoudingen/procenten, meten/meetkunde en probleemoplossen

 

Het onderzoek zal duidelijk maken welke kwalitatief goede onderzoeken er wereldwijd zijn gedaan naar effectieve rekeninterventies. Het gaat om rekenonderwijs aan leerlingen in de leeftijd van 6-12 jaar. Centraal staat welke interventies effectief en efficiënt zijn voor welke deelgebieden en welke groepen van leerlingen daarvan profiteren.

Meer informatie

Egbert Harskamp

tel. 050 363 6691

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:18

Meer nieuws

  • 21 juni 2018

    Grenzeloos lallen met Martijn Wieling op Lowlands Science

    Het is bekend dat alcoholgebruik spraak negatief beïnvloedt, maar hoe zit dat bij het spreken van een vreemde taal? Onderzoek suggereert dat het effect hier juist positief lijkt te zijn. Onduidelijk is echter wat er in de mond gebeurt. Dr. Martijn Wieling...

  • 08 juni 2018

    Waardedaling woningen in aardbevingsgebied tot 2015 gemiddeld 9,3%

    Woningen in het Groningse aardbevingsgebied zijn tot 2015 gemiddeld 9,3% in waarde gedaald. Dat concluderen promovendus Nicolás Durán en hoogleraar Ruimtelijke Econometrie Paul Elhorst van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij analyseerden data van de...

  • 06 juni 2018

    RUG op plek 120 in QS ranking

    De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) staat dit jaar op plaats 120 in de QS World Top University Rankings 2019. Afgelopen twee jaar stond de RUG opplaats 113 in deze lijst van bijna 1.000 universiteiten wereldwijd. Op nationale schaal is Groningen dit...