Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Onderwijs aan hoogbegaafde kinderen

18 december 2009

Gemiddeld stroomt op elke basisschool elk jaar één hoogbegaafde leerling de school binnen. Hoe ziet het onderwijs eruit dat hen wordt aangeboden? Nieuw onderzoek gaat inzicht geven in de omvang en variatie van het onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen op de basisschool.  

In het Nederlandse basisonderwijs was altijd al veel aandacht voor de gemiddelde en zwak presterende leerlingen, maar nu groeit ook de belangstelling voor (hoog)begaafde leerlingen. Om hun talent te benutten nemen scholen allerlei maatregelen maatregelen zoals het differentiëren, versnellen en organiseren van speciale plusklassen.

Deze aandacht voor het stimuleren van excellentie heeft geleid tot een verscheidenheid aan arrangementen, signalerings-instrumenten en methoden. Het onderzoek moet een beschrijving geven van de landelijke situatie.

Hoeveel scholen bieden een plusarrangement aan, wat is de vormgeving van deze plusarrangementen, welke leerlingen mogen deelnemen, welke leerstof wordt aangeboden en hoe zijn de financiering en kwaliteitszorg geregeld? 

Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs.

 

Meer informatie

dr. Simone Doolaard

Laatst gewijzigd:05 oktober 2018 15:51
printView this page in: English

Meer nieuws