Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Predicting the market demand for an innovation based on the concept of social contagion

10 december 2009

Promotie: D.J. Langley, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Predicting the market demand for an innovation based on the concept of social contagion

Promotor(s): prof.dr. T.H.A. Bijmolt

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Contact: David Langley, tel. 050 – 58 577 53 (werk), david.langley@tno.nl

Kopieergedrag bepaalt koopgedrag

Kopieergedrag bepaalt in grote mate welke producten we kopen en gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek van David Langley. Langley richtte zich op de vraag hoe ‘sociale besmetting’, of kopieergedrag, ontstaat in relatie tot de adoptie van nieuwe producten door consumenten.

Langley ontwikkelde een nieuw instrument dat de waarschijnlijkheid inschat dat een type persoon met bepaalde persoonlijkheidstrekken het gebruik van een nieuw product zal kopiëren. Naast het bepalen van het totale kopieereffect identificeert het instrument ook de verbeteringen in het ontwerp van het product die zouden leiden tot een hoger niveau van ‘sociale besmetting’. Dit instrument werd toegepast in een aantal cases en de validiteit van de schattingen werd getoetst. Zo werden bijvoorbeeld tijdens het ontwikkelen van de dienst ‘omroep-tv voor mobiele telefoons’ cruciale productontwikkeling- en marketingvragen beantwoord, zoals “welke marktsegmenten of type consument zullen het product kopen en gebruiken en in welke mate”? En “wat zijn de sterktes van het product die, wanneer ze uitgelicht worden in de marketingcommunicatie, het grootste effect op de marktvraag zouden hebben”?

De in het proefschrift gepresenteerde aanpak heeft een aantal verschillen ten opzichte van traditionele manieren om de marktvraag voor een nieuw product in te schatten, zoals consumentenonderzoek, waardoor het een interessante toevoeging is. Van belang is dat de methode toegepast kan worden op innovatieve nieuwe producten die duidelijk anders zijn dan bestaande producten.

Langley’s methode maakt geen aannames over de kennis die potentiële consumenten hebben over het product of over de mogelijke impact op hun dagelijkse leven en neemt ook niet aan dat consumenten hun toekomstige behoeften adequaat kunnen uitspreken. Dit maakt de nieuwe sociale besmettingsaanpak een belangrijke toevoeging op de voor productontwikkelaars en marketeers beschikbare methodes. In feite zegt Langley’s onderzoek dat individualiteit komt doordat elke persoon een unieke verzameling is van gekopieerde gedragingen.

Zie ook de site van TNO/SUMI, link naar

http://www.tno.nl/content.cfm?context=markten&content=product&laag1=182&laag2=173&item_id=452&Taal=1

David Langley (Groot-Brittannië, 1966) studeerde Work Design and Ergonomics aan Birmingham University. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Langleys proefschrift is uitgegeven bij TNO, waar hij ook werkzaam is.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:39
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 21 juni 2018

    Grenzeloos lallen met Martijn Wieling op Lowlands Science

    Het is bekend dat alcoholgebruik spraak negatief beïnvloedt, maar hoe zit dat bij het spreken van een vreemde taal? Onderzoek suggereert dat het effect hier juist positief lijkt te zijn. Onduidelijk is echter wat er in de mond gebeurt. Dr. Martijn Wieling...

  • 08 juni 2018

    Waardedaling woningen in aardbevingsgebied tot 2015 gemiddeld 9,3%

    Woningen in het Groningse aardbevingsgebied zijn tot 2015 gemiddeld 9,3% in waarde gedaald. Dat concluderen promovendus Nicolás Durán en hoogleraar Ruimtelijke Econometrie Paul Elhorst van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij analyseerden data van de...

  • 06 juni 2018

    RUG op plek 120 in QS ranking

    De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) staat dit jaar op plaats 120 in de QS World Top University Rankings 2019. Afgelopen twee jaar stond de RUG opplaats 113 in deze lijst van bijna 1.000 universiteiten wereldwijd. Op nationale schaal is Groningen dit...