Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Onderwijs en opleiden, over kunde en kunst

24 november 2009

Oratie: prof.dr. J.C.C. Borleffs, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Onderwijs en opleiden, over kunde en kunst

Leeropdracht: Onderwijs en opleiding in de medische wetenschappen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Onderwijs en opleiden, over kunde en kunst

Voor goed onderwijs en voor een goede opleiding zijn nodig: het goede programma, de goede student en de goede docent. Het huidige Groningse geneeskunde onderwijsprogramma wordt in verschillende rankings als zeer goed beoordeeld. Maar het kan natuurlijk nòg beter! We gaan verbeteren en vernieuwen om het voor studenten uitdagender te maken, om meer ruimte voor differentiatie te bieden, en om er beter voor te zorgen dat studenten mede-initiatiefnemer in hun leerproces worden. Die extra ruimte voor differentiatie kan ook gebruikt worden voor een verdieping binnen het reguliere programma of een verbreding buiten het geneeskunde domein. Letterlijk en figuurlijk over de grenzen heen kijken. Een programma dat meer motivatie, studieplezier, studiesucces en enthousiasme voor het vak oplevert.

Wat betreft de student willen we met behulp van selectie de juiste persoon voor de opleiding zien te krijgen. De 8+ regeling als vrijkaartje voor toegang tot de opleiding moet worden afgeschaft. Aspirant-studenten moeten geselecteerd worden op basis van een combinatie van eindexamencijfers èn verschillende interviews. In die interviews beoordelen we hun motivatie, de kans op studiesucces en hun aanleg en karaktereigenschappen die nodig zijn om een goede dokter te worden.

Docenten moeten zowel kundig zijn, als ook enthousiasme voor het vak uitstralen. Dat betekent niet alleen goede training van docenten, maar ook een duidelijk carrièreperspectief in het onderwijs. Actieve deelname aan het onderwijs en de opleiding moet voor docenten aantrekkelijk en uitdagend zijn. Goed onderwijs geven en ontwikkelen moet net zoveel carrièrekansen bieden als goede patiëntenzorg of goed onderzoek.

Het uiteindelijke doel is dat we hiermee dokters opleiden die de ‘kunde’ en ‘kunst’ van het vak verstaan, competent zijn, maar ook passie voor het vak hebben. Geneeskunde en geneeskunst als twee aparte kwaliteiten, die echter onverbrekelijk met elkaar zijn verbonden.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:38

Meer nieuws

  • 15 november 2018

    Keuzegids 2019: RUG-opleidingen constant in de Nederlandse top

    Tien bacheloropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) krijgen dit jaar van de Keuzegids Universiteiten het kwaliteitszegel Topopleiding, waarmee ze tot de top van het Nederlandse wetenschappelijke onderwijs behoren. In de categorie ‘Brede...

  • 12 november 2018

    Symposium 'Gaswinning, aardbevingen en wat nu?' op 15 november a.s.

    Het Groninger Universiteitsfonds (GUF) bestaat dit jaar 125 jaar. Tijdens een speciaal symposium met de titel ‘Gaswinning, aardbevingen en wat nu?’ op donderdag 15 november 2018, wordt daarom de 'Ubbo Emmiuspenning voor bijzondere maatschappelijke verdiensten'...

  • 06 november 2018

    Groningen blijft in trek bij Nederlandse en internationale studenten

    De Rijksuniversiteit Groningen telt per 1 november 2018 31.115 studenten met een ‘actieve eerste inschrijving’ voor een bachelor of masteropleiding. Dit is een stijging van 4,6% ten opzichte van 2017.Het totale aantal studenten dat ingeschreven is aan...