Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Natuur- onderzoekers duiken in het K.P. Zijlbad

28 oktober 2009

Is het zoutwater-zwembad K.P. Zijl in Loppersum waardevolle natuur? Biologen van de Rijksuniversiteit Groningen (Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) duiken op zaterdag 24 oktober in het bad. Zij willen kijken welke (microscopisch kleine) planten en dieren in het zwembad voorkomen. Ze nemen ook monsters voor nader onderzoek. Bij positief resultaat gaan ze in 2010 de ontwikkeling van de natuur in het bad in de loop van het jaar onderzoeken.

Zwemmers in het K.P. Zijlbad hebben het waarschijnlijk al gemerkt: het bad leeft. Je voelt algen aan de wand en gekriebel aan je tenen. Voor biologen is het K.P. Zijlbad een unieke gelegenheid om zoutwater-biologie te bestuderen. Het is het enige zoutwater-natuurbad in Nederland. Het heeft een natuurlijke zandbodem. Het zoute water komt uit een bron op 112 meter diepte en wordt niet gechloreerd. Kortom, een model-ecosysteem.

Uit de ontwikkeling van de natuur in het bad kunnen de biologen leren over de vrije natuur. Ze kunnen de kennis ook toepassen op reservoirs zoals ballastwatertanks in schepen.Aan het onderzoek doen o.a. mee: Mariene Biologie, de Wetenschapswinkel van de RU Groningen en het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek(NIOZ) op Texel. Het duikwerk wordt uitgevoerd door studentenduikvereniging Calamari.

NOOT VOOR DE PERS

Informatie: Cato ten Hallers-Tjabbes, cato.ten.hallers nioz.nl 05955 51772