Onderzoek Kapteyn Instituut Agenda en Nieuws

Nacht van de Nacht

24 oktober 2009
Sterrenkijken

Zaterdag 24 oktober zal de Blaauw sterrenwacht 's avonds van 19:30 tot 23:00 zonder aanmelding geopend zijn. Dan is namelijk de landelijke "Nacht van de Nacht" manifestatie waarbij aandacht wordt gevraagd voor de toenemende lichtvervuiling. Tijdens deze avond zal bij mooi weer de koepel geopend zijn en kunt u met de grote sterrenkijker objecten diep in het heelal bekijken. Ook zal de prachtige planeet Jupiter te zien zijn met zijn wolkenbanden en vier manen. Heeft u dit nog nooit gezien dat moet u dus zeker langskomen!

Naast sterrenkijken kunt u 24 oktober ook naar lezingen luisteren over sterrenkunde. Vragen als "wat zijn sterren?", "is de aarde uniek?", "wat kan ik zien aan de sterrenhemel?" en "wat is lichtvervuiling?" zullen allemaal beantwoord worden. Dus ook als het die avond niet helder is, is een bezoekje aan de sterrenwacht zeker de moeite waard.

Lichtvervuiling

Doordat de laatste decennia het gebruik van kunstlicht enorm is toegenomen wordt het in Nederland tegenwoordig nog maar amper donker. Nederland en België zijn zo'n beetje de meest lichtvervuilde gebieden van de wereld. Veel mensen zien de nacht eigenlijk alleen nog maar als een oranje gloed met hier en daar een ster. Dit is niet alleen zonde voor ons mensen, het nachtelijke leven van dieren wordt er erg door verstoord. Sommige dieren vinden daardoor bijvoorbeeld niet meer de beschutting die ze nodig hebben. De verwachting is dat als hier verder niet op wordt gereageerd, de lichtvervuiling de komende decennia nog veel groter zal worden. Hoog tijd dus om ons hier bewust van te worden.

Op bezoek

De Blaauw sterrenwacht bevindt zich op het Zernike universiteitsterrein aan de noordkant van Groningen-stad. De sterrenwacht huist bovenop de Bernoulliborg, het nieuwe blauwe gebouw. Het is goed te bereiken met zowel auto, bus als fiets. Meer over de bereikbaarheid vindt u hier. Helaas is de koepel niet toegankelijk voor mensen in een rolstoel. De zaal waar lezingen gehouden worden is dat wel. We zijn geopend van 19:30 tot 23:00 uur en de toegang is uiteraard gratis. Tot dan!

Het programma tijdens de Nacht van de Nacht ziet er als volgt uit:

1. Lezingen in de grote collegezaal:
    19:30 J.M van der Hulst Titel nog onbekend
    20:00 I. Kamp Moleculen in de ruimte: water, alcohol en diamanten
    20:30 E. Starkenburg Kosmisch kannibalisme
    21:00 J.M. van der Hulst Titel nog onbekend
    21:30 I. Kamp Moleculen in de ruimte: water, alcohol en diamanten
    22:00 G. Sikkema De hemel boven Groningen
  2. Doorlopend gaan er groepen naar de sterrenwacht en het waarneemterras. Bij slecht weer zal dit een rondleiding zijn.
  3. Doorlopend is er een kinderprogramma. Spectroscopen en ijskometen worden er gebouwd. Verder iets over infrarood en computerspellen.
  4. Er zijn twee tentoonstellingen. Een van Science Linx waar men actief iets over wetenschap kan ontdekken en een over ruimtevaart.
  5. In een kleine collegezaal zullen doorlopend een aantal films over sterrenkunde getoond worden.
Laatst gewijzigd:17 juni 2019 11:53