Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Errors, feedback and attentional load. Differential involvement of memory systems as a function of condition of learning

15 oktober 2009

Promotie: F.J. Guzman Muñoz, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Errors, feedback and attentional load. Differential involvement of memory systems as a function of condition of learning

Promotor(s): prof.dr. A. Johnson

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

 

Geheugen werkt soms beter in moeilijke leersituaties

Paco Guzman deed verschillende geheugenexperimenten waarmee hij de effecten bestudeerde van manipulaties op de leerprestaties, zoals bij het maken van fouten en de rol van feedback. Hij concludeert onder meer dat het in sommige gevallen loont om de leeromstandigheden te verzwaren. De opgedane kennis blijft dan langer in het geheugen en kan beter worden toegepast in verschillende situaties.

In een experiment met het leren van een geografische kaart, zorgde het maken van fouten en een vertraagde algemene feedback voor een verbeterde overdracht van kennis en een verbeterd geheugen voor relaties. In een experiment met taalverwerving, bevorderde leren met de nadruk op betekenis de woordenschatverwerving, terwijl leren gericht op vorm de verwerving van grammaticale regels bevorderde.

Paco Guzman Muñoz (Spanje, 1969) studeerde cognitive science aan het University College in Dublin, Ierland, en deed zijn promotieonderzoek, gefinancierd door NWO, bij de afdeling Experimentele Psychologie van de RUG. Hij werkt nu als docent bij de afdeling psychologie van de RUG en de Hanzehogeschool Groningen.

 

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:39
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws