Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Na de Rebound: Onderwijs is géén struikelblok

23 juni 2009

Rapport aanvragen - Rapport downloaden

 

Soms zijn leerlingen op het voortgezet onderwijs vanwege gedragsproblemen niet in staat onderwijs te volgen. Ze kunnen dan opgevangen worden in een Reboundvoorziening, waar ze onderwijs volgen en extra begeleiding krijgen.

Maar hoe vergaat het deze leerlingen na het verlaten van de Rebound? Onderzoeker A.M. de Vries van het GION bracht de loopbanen van 120 leerlingen in kaart na hun verblijf op de rebound. De helft van deze groep leerlingen zit nog op school en doet het beter. Ze zijn tevreden over het onderwijs en de leerkrachten en zijn meer gemotiveerd voor school. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, blijkt uit dit onderzoek dat het onderwijs niet het struikelblok vormt. De problemen liggen meestal in de leerling zelf en in zijn omgeving.

schoolloopbanen

Een half tot twee jaar na de uitstroom uit de Rebound is in kaart gebracht hoe de schoolloopbanen van de leerlingen eruit zien. Bijna de helft van de leerlingen die op de Rebound hebben gezeten, zit tijdens de peildatum nog in het onderwijs en heeft nog zicht op de startkwalificatie. Ongeveer een tiende heeft een certificaat of mbo-1 diploma behaald en is daarna gestopt. Nog eens ongeveer een tiende is zonder diploma gestopt, meest de niet meer leerplichtige leerlingen. Een klein aantal leerlingen kon niet getraceerd worden. Een kwart van de leerlingen die in de Rebound zat, is heeft de Rebound voortijdig verlaten en is naar een meer adequate opvang verwezen vanwege de zwaarte van de problematiek.

schoolse vaardigheden

Volgens zorgcoördinatoren, mentoren en begeleiders beheersen de meeste leerlingen op de vervolgschool inmiddels in redelijke mate de zogenoemde schoolse vaardigheden. Dit betreft bijvoorbeeld met leerkrachten en leerlingen goed omgaan, op beurt wachten, rustig werken en luisteren. De geïnterviewde leerlingen zijn tevreden over het onderwijs op hun huidige school, over de begeleiding, over de leerkachten en zijn meer gemotiveerd voor school dan vroeger. Echter, een deel van de leerlingen houdt moeite met het op tijd komen en met het bijwonen van de lessen.

belemmerende en bevorderende factoren

Op leerlingoverstijgend niveau zijn knelpunten: een verkeerde diagnose in het voortgezet onderwijs, te lang wachten met doorverwijzen, vergaande vrijwilligheid ten aanzien van acceptatie van hulpverlening en niet adequaat reageren door de jeugdzorg. Op leerlingniveau betreffen belemmerende factoren vooral het psychosociaal functioneren van de leerling, de zorgelijke thuissituatie en deels de vriendengroep. Bevorderend werken reflectievermogen bij de leerling en vooral een ‘goede plek’ met goede begeleiding. De leerlingen zelf adviseren om problemen te voorkomen: structuur, duidelijkheid, serieus nemen en veel aandacht.

Rapport door Dr. A.M. de Vries (Annemieke)

Opdrachtgever: bestuur van het Samenwerkingsverband Midden en Oost Friesland

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:15

Meer nieuws

  • 21 februari 2018

    Provincie en RUG maken werk van duurzame landbouw

    De Provincie Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) slaan de handen ineen om de landbouwsector verder te verduurzamen. Hiertoe wordt een Bijzondere Leerstoel Natuurinclusieve Landbouw opgericht aan de RUG. De Provincie​draagt via haar Programma...

  • 19 februari 2018

    Prinses Beatrix en Prinses Mabel bij uitreiking 4e Prins Friso Ingenieursprijs in Groningen

    Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) reikt op 21 maart 2018 voor de vierde keer de Prins Friso Ingenieursprijs uit aan de Ingenieur van het Jaar. Ook dit jaar zijn Prinses Beatrix en Prinses Mabel hierbij aanwezig. ​De Rijksuniversiteit Groningen,...

  • 15 februari 2018

    Populaire wetenschapsblogger deelt spintronicafilm

    Een filmpje over het onderzoek van RUG-natuurkundige Bart van Wees is opgepikt door de populaire wetenschapsblogger Hashem Al-Ghaili. Via zijn Facebook site is de film in een paar dagen tijd meer dan 260.000 keer bekeken en ruim 2.100 keer gedeeld....