Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Subsidie voor onderzoek digitaal voorlezen

16 april 2009
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een subsidie toegekend aan het GION voor onderzoek naar een digitaal ondersteund voorleesprogramma voor kinderen in groep 1 tot 3 van de basisschool. Het onderzoek loopt van mei 2009 tot december 2012 en wordt uitgevoerd in samenwerking met zeven basisscholen.

Doel van het onderzoek is het meten van de effecten van het groepsgewijs digitaal voorlezen. Digitaal voorlezen houdt in dat prentenboeken worden gedigitaliseerd en dat een programma interactieve vragen over een boek stelt aan de kinderen.

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat interactief digitaal voorlezen aan individuele leerlingen bevorderlijk is voor de taalontwikkeling. Uniek aan dit onderzoek is dat het digitaal voorlezen nu groepsgewijs en gedurende drie leerjaren achtereen gebeurt. Gekeken wordt wat het effect hiervan is op de taalontwikkeling van de kinderen. Het gaat dan om het leren van woorden en begrippen en het ontwikkelen van het verhaalbegrip. Deze vaardigheden zijn van groot belang voor het begrijpend leren lezen.

Voor meer informatie of vragen kunt u terecht bij Jannet Heeringa.

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:14

Meer nieuws

  • 21 juni 2018

    Grenzeloos lallen met Martijn Wieling op Lowlands Science

    Het is bekend dat alcoholgebruik spraak negatief beïnvloedt, maar hoe zit dat bij het spreken van een vreemde taal? Onderzoek suggereert dat het effect hier juist positief lijkt te zijn. Onduidelijk is echter wat er in de mond gebeurt. Dr. Martijn Wieling...

  • 08 juni 2018

    Waardedaling woningen in aardbevingsgebied tot 2015 gemiddeld 9,3%

    Woningen in het Groningse aardbevingsgebied zijn tot 2015 gemiddeld 9,3% in waarde gedaald. Dat concluderen promovendus Nicolás Durán en hoogleraar Ruimtelijke Econometrie Paul Elhorst van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij analyseerden data van de...

  • 06 juni 2018

    RUG op plek 120 in QS ranking

    De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) staat dit jaar op plaats 120 in de QS World Top University Rankings 2019. Afgelopen twee jaar stond de RUG opplaats 113 in deze lijst van bijna 1.000 universiteiten wereldwijd. Op nationale schaal is Groningen dit...