Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Bernard Nijstad hoogleraar Decision Making and Organizational Behavior in Business and Economics

13 maart 2009

Bernard Nijstad wordt per 1 april 2009 benoemd tot hoogleraar aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij bekleedt de leerstoel Decision Making and Organizational Behavior in Business and Economics. Nijstad is gespecialiseerd in onderzoek naar creativiteit en (groeps)besluitvormig. Zijn werk sluit aan bij de onderzoeksthema’s leiderschap, diversiteit, creativiteit en teams van het onderzoeksinstituut Human Resource Management and Organizational Behavior van deze faculteit.

Voor zijn onderzoek zal Nijstad ook gebruik maken van het nieuw te bouwen Collaboration Lab aan de faculteit. Dit laboratorium voor gedragsexperimenten biedt de mogelijkheid voor onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden, wanneer 'veldonderzoek' in een organisatie niet mogelijk is. Bijvoorbeeld bij gevoelig liggende onderzoeksvragen als: 'speelt discriminatie een rol bij werken in teams?', zal een medewerker niet makkelijk zijn primaire reactie geven als de baas erbij is.

Ook is het mogelijk om causale relaties te toetsen: door de omstandigheden waaronder mensen (of groepen) werken systematisch te variëren, is te zien welke consequenties dit heeft. Het is in een werkelijke bedrijfssituatie uiteraard onmogelijk om in een team te variëren met zaken als groepsgrootte, groepssamenstelling (bijvoorbeeld aantal mannen en vrouwen) en de vraag of groepsleden elkaar al dan niet kennen. Het nieuwe Collaboration Lab krijgt verschillende grotere en kleinere videoruimtes en zal per september as. in gebruik genomen worden.

Nijstad heeft in de laatste vijf jaar 21 SOM-publicaties op zijn naam gebracht waarvan een groot aantal in toptijdschriften. Hij publiceerde onder meer in vooraanstaande tijdschriften als European Journal of Social Psychology, Journal of Personality and Social Psychology, Psychological Bulletin en Journal of Experimental Social Psychology. Voor veel van deze tijdschriften is hij ook reviewer. Daarnaast is hij onder meer lid van de editorial board van European Review of Social Psychology en associate editor van Gedrag & Organisatie. In juni verschijnt van zijn hand het boek ‘Group performance’, bij Psychology Press.

Bernard Nijstad (1971) studeerde psychologie aan de Universiteit Utrecht. In 2000 promoveerde hij cum laude aan dezelfde universiteit op de effecten van communicatie bij het genereren van ideeën binnen groepen. Met zijn dissertatie won hij diverse prijzen. Nijstad is momenteel adjunct-hoogleraar organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:13
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 11 september 2018

    Van Klokhuis-vraag naar Veni-subsidie

    Als kind was Jorrig Vogels al gefascineerd door taal en vergeleek hij de verschillende woorden voor ingrediënten op verpakkingen. Een jaar terug sleepte de taalonderzoeker een Veni-beurs in de wacht. ‘Taal heeft iets telepathisch: het beeld dat ík in...

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...

  • 07 september 2018

    Constructief overleg – gezamenlijke overeenkomst

    Na een intensief en constructief gesprek met de actievoerende studenten van studentenpartij DAG en ROOD (jongeren SP) is donderdagavond een gezamenlijke overeenkomst bereikt op vier punten, vooral gericht op de lange termijn.