Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Personal reflection in medical education

29 oktober 2008

Promotie: L.C. Aukes, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Personal reflection in medical education

Promotor(s): prof.dr. J.P.J. Slaets, prof.dr. R.P. Zwierstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

 

Persoonlijke reflectie van artsen belangrijk voor kwaliteit medische zorg

Artsen moeten - naast hun medische kennis en vaardigheden - wetenschappelijk èn persoonlijk kunnen reflecteren om een excellente arts te worden en te blijven. Beide soorten reflectie zijn in gelijke mate nodig om evenwichtig te functioneren. Dat is van belang voor de kwaliteit van de medische zorg, het ontwikkelen van allround vakmanschap en inter-professionele samenwerking. Tevens kan dit het plezier in het werk vergroten en burnouts voorkomen.

Promovendus Leo Aukes richtte zijn onderzoek op het persoonlijk reflecteren van artsen. Daarvoor ontwikkelde hij een onderwijskundig model, ‘het dobbermodel’, waarmee persoonlijke reflectie concreet gemaakt kan worden voor medische docenten. Verder ontwikkelde hij een instrument, de Groningen Reflection Ability Scale (GRAS). Hiermee is het persoonlijke reflectievermogen van medische studenten te meten. De methode van ervaringsleren blijkt een positief effect te hebben op de groei van het reflectievermogen van eerstejaars medische studenten. Verder maakte Aukes een conceptueel raamwerk om persoonlijke reflectie beter te kunnen begrijpen en in de praktijk te kunnen gebruiken en te stimuleren.

Leo Aukes (Steenwijk, 1946) studeerde psychologie in Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek vanuit het Centrum Innovatie en Onderzoek van Medisch Onderwijs van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij werkt als onderzoeker en onderwijsontwikkelaar bij het UMCG.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:37

Meer nieuws

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 16 oktober 2018

    Consultatiebureaus voor ouderen niet effectief

    Kan een Consultatiebureau voor ouderen er voor zorgen dat (kwetsbare) ouderen zo gezond mogelijk oud worden? Nee, zo blijkt uit onderzoek van het UMCG, Rijksuniversiteit Groningen, Hogeschool Windesheim en Leyden Academy on Vitality and Ageing.

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...