Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO kent Veni- en Vidi-subsidies toe

Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen
06 augustus 2008

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan acht wetenschappers van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) een Veni- of Vidi-subsidie toegekend.

De Veni-subsidie bedraagt maximaal 208.000 euro per onderzoeker en heeft een looptijd van drie jaar. Vidi-onderzoekers krijgen maximaal 600.000 euro. Hiermee kunnen ze vijf jaar lang een eigen onderzoekslijn ontwikkelen en één of meer onderzoekers aanstellen.

Vernieuwingsimpuls
De Veni- en Vidi-subsidie zijn twee subsidievormen van de Vernieuwingsimpuls ( www.nwo.nl/vernieuwingsimpuls ). Er is nog twee andere varianten: de Vici-subsidie voor zeer ervaren onderzoekers en de Rubicon-subsidie waarmee pas gepromoveerde onderzoekers twee jaar ervaring kunnen opdoen in het buitenland. De Vernieuwingsimpuls is opgezet in samenwerking met het Ministerie van OCW, de KNAW en de universiteiten.

Veni’s

Watching two-dimensional matter move
Dr. F. (Fabrizio) Carbone (m) 20-04-1976, Novi Ligure (Italië), RUG - Zernike Institute for Advanced Materials
The vibrations, breaking and forming of chemical bonds happen in femtoseconds. In this project we will look at the motion of atoms during such transformations of chemical bonds in 2-dimensional materials (one atom thick layers) with spatial and temporal resolution.

Ziekte, afweer en eilandleven
Dr. K.D. (Kevin) Matson (m) 19-10-1974, Raleigh (Verenigde Staten), RUG - Dieroecologie
Eilanden zijn natuurlijke laboratoria voor de studie van evolutie. Biologen denken dat op eilanden minder ziekten rondwaren dan op het vasteland. Dit project vergelijkt de kans op ziekte en de afweersystemen van eiland- en continentale vogelpopulaties. Dit vergroot ons inzicht in de evolutie van afweersystemen.

Vidi's

Harnessing novel materials for spintronics
Dr. T. (Tamalika) Banerjee (v) 03-10-1970, Sodpur (India), UT - MESA+, Nanoelectronics
Spin-electronics uses both the charge and spin of an electron. In this research, functional properties of novel material systems will be harnessed and their spin-transport properties studied at the nanoscale. This will enable fabrication of spintronic devices with diverse functionalities than existing today.

De wereld van de kleine moleculen
Dr. R. (Rainer) Breitling (m) 25-06-1971, Laatzen (Duitsland), RUG - Bioinformatica
Ieder levend wezen is altijd druk bezig met het maken en afbreken van talloze kleine moleculen. Hoe verloopt dit stofwisselingsproces nu precies? De onderzoekers gaan nieuwe bioinformatica methoden ontwikkelen om deze wonderlijke wereld nauwkeurig in kaart te brengen.

De katalysator van de toekomst
Dr. I. (Ignacio) Melián-Cabrera (m), 11-06-1973, Santa Cruz de Tenerife (Spanje), RUG - Katalyse
Poreuze katalysatoren worden op grote schaal toegepast in de industrie. Nieuw ontwikkelde materialen zijn echter vaak niet stabiel en verliezen hun poriestructuur tijdens calcinatie/activering. Wij gaan een geavanceerde detemplatie-methode onderzoeken die de poriestructuur behoudt en interessante mogelijkheden biedt voor de conversie van grote biomassa-moleculen naar biobrandstoffen.

Hoe stabiel zijn extra dimensies?
Dr. D. (Diederik) Roest (m) 13-12-1977, Veenwouden, RUG - Theoretische Natuurkunde
De snaartheorie voorspelt extra dimensies! Deze zijn zo klein dat we ze niet direct kunnen waarnemen, maar eigenschappen zoals hun vorm zouden de natuurwetten bepalen. We onderzoeken of deze extra dimensies stabiel kunnen zijn en wat dit zou betekenen voor de deeltjesfysica en de kosmologie.

De schatkist van de cel
Dr. L.M. (Liesbeth) Veenhoff (v) 23-11-1972, Groningen, RUG - Biochemie
Het DNA, ook wel de blauwdruk van het leven genoemd, is opgeborgen in de kern van cellen. Het omhulsel rondom de kern reguleert de toegang. De onderzoekers bestuderen hoe het ophulsel is opgebouwd en functioneert.

Genomische variatie als bron voor evolutie
Dr. B (Bregje) Wertheim (v) 06-08-1971, Amsterdam, RUG - Evolutionaire genetica
Vele kleine DNA verschillen veroorzaken grote variatie tussen individuen. Maar welke van zulke DNA verschillen zijn belangrijk tijdens evolutionaire adaptaties? Fruitvliegen blootgesteld aan sluipwespen ontwikkelen immunologische resistentie. Dit onderzoek gaat na welke genomische variatie leidt tot de evolutie van immuniteit.

Voor een landelijk overzicht van veni’s en vidi’s zie: persbericht NWO.

Laatst gewijzigd:09 februari 2017 14:59